0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läste lite löst igenom alla inlägg, och ang att det skulle finnas QC kopplingar även på "riktiga" pumpar strular endast till det eftersom rörlängden varjerar, och hur ska då den fästas på på det avkapade röret, som jag ser det är det med lödning, och då kan man lika gärna löda ihop fanskapet på direkten. Och hur ser installationen ut med en fast rörlängd?, förjävlig om man nu inte anpassar positioneringen efter rörlängden, funkar säkert i vissa fall(få). Oraklet, 2 timmar låter förjävligt lång tid, det är inga direkta volymer det handlar om, du kanske har en kass vacuum pump, brukar bara ta några minuter att komma ner till under 3 mbar, även med "begagnade" rör(rörstump som man klämt ihop själv med en hammare eller pluggat med gummi/plastpropp), däremot kan nog vacuumkörningen ta 2 timmar (tom mer) för att få skapliga värden (beroende på väderlek) regnar det går det snabbare ,när man stänger pumpen och kollar vacuum. Sen att slänga upp en pump på 2 timmar låter förjävligt snabbt.Finns det llvpar med kvävgasfylld innedel? ace menar nog torkning med torr kvävgas förkortar vacuum körningen, då kan du slå 2 flugor i en smäll och kolla om systemet är tätt.
Som ett alternativ för de som hellre anpassar montaget efter rörlängden anser jag det vara en positiv utveckling om QC-pumpar skulle få en större spridning, i vart fall så länge de tätar som de ska.En van montör bör definitivt kunna montera en luftvärmepump med QC på två timmar med fullgott resultat - om installationen är okomplicerad i övrigt.
Äh, det är ju kul att kona rör och vacuumsuga. Snyggare montering och det känns bra när man vacuumsugit läänge och låtit systemet stå i vacuum läänge utan att nålen flyttar sig.Sen finns tillfällen när QC går tvärbort pga kopplingarna. Tex en murad vägg som är en halvmeter tjock.
En till oseriös montör...
Hoppas du inte menar manomenter nålen
Jag baserade det på att du "bara använder manometerstället" till att kontrollera vacuum bibehålls. Eftersom du har "~30 års erfarenhet" så förstår jag att så inte är fallet...