0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GLIDE1. För att få ut viss effekt vid 20 C inomhustemp måste kondenseringen ske vid temperatur klart ÖVER 20 C. Speciellt gäller detta om inerdelen ska vara tystgående (=litet luftflöde) och smal (=små överföringsytor).2. En värmepump "lyfter" utetemperaturen via ångbildning-komprimering. Många pumpar har ganska konstant templyft oberoende av utetemp (dvs det som invertern styr med är inte komprimering utan gasmängd per sekund, massflödet).3. R410a är visserligen ett blandat medie men det har nästan ingen "glide" dvs de två komponenterna kondenserar vid samma temp. R407 har tre komponenter som kondenserar vid olika temp, 7 graders skillnad. 4. Även om man oftast för in överhettad gas i kondensorn så överförs värmen vid fasövergång/kondensation (typ 80%), ej så mycket pga sänkningen av hetgastempen (20%).5. Genom expansionventilen bör det gå ren vätska dvs all gas måste kondenserats.6a. En R410a-pump som "lyfter" 35 grader har alltså kondensering på 35 C vid 0 utetemp. Funkar bra! Den får kondenseringen 27 C vid -8 C, och då börjar värmeväxlingen i innedelen försämras - lägre uteffekt och därmed lägre COP. Men fortfarande 7 graders skillnad mellan medierna.6b. En R407-pump som "lyfter" 35 grader har kondensation i hela intervallet 28-35 grader vid 0 grader - funkar bra. Men vid -8 ligger kondenseringen i intervallet 20-27 gader vilket gör att värmeväxlingen till omgivande 20 grader luft nästan upphör. Snudd på att det är gas som lämnar kondensorn.Vad 407-pumparna får göra är att höja kondenseringen 7 grader, och den höjs då i hela temperaturspannet. För att pumparna ska vara jämförbara vid kyla krävs allstå att 410-pumpen lyfter 35 grader, och 407-pumpen lyfter 42 grader. Inte bra för COP varken i kyla eller värme. 1-0 till R410a.Noteras bör att 410-pumparna lyfter väldigt olika mycket, tex Panasonic lyfter ca 10 grader (10 K) mindre än Sanyo. Därmed kan P. få högre COP vid temperaturer ner till dess innedelens värmeväxling försämras, och då blir Sanyo bättre eftersom den försämras först vid 10 grader lägre utetmp.VÄRMEVÄXLINGEtt medie med glide kan få bekyller med växlingen eftersom det mest svårkondenserade kanske inte ligger an mot växlarytorna när andra komponenter kondenserat på dessa och glider utmed dem. Detta ska dock gå att undvika med korrekt konstruerad växlare, vet ej hur det är i luftvärmepumpar. / mvh Tomas F.
Jag ogillar inte luft/luft-värmepumpar, utan till det faktum att R410a görs till nån typ av frälsare när man inte ser nån större skillnad på de två (R407c och R410a) kölmedierna i datatabeller och diagram.Den skepsis jag eventuellt har emot luft/luft-värmepumpar generellt har mer att göra med att de inte kan värma hela huset (i normalfallet) och inte bidrar till tappvarmvattenuppvärmningen.På sikt tror jag därför att det är bättre med luft/vatten, berg eller markvärmepump. Detta om man har vattenburet system sedan tidigare.Till hus med direktverkande el har jag alltid sagt att luft/luft-värmepump i princip alltid är den bästa lösningen.