Jag ogillar inte luft/luft-värmepumpar, utan till det faktum att R410a görs till nån typ av frälsare när man inte ser nån större skillnad på de två (R407c och R410a) kölmedierna i datatabeller och diagram.
Den skepsis jag eventuellt har emot luft/luft-värmepumpar generellt har mer att göra med att de inte kan värma hela huset (i normalfallet) och inte bidrar till tappvarmvattenuppvärmningen.
På sikt tror jag därför att det är bättre med luft/vatten, berg eller markvärmepump. Detta om man har vattenburet system sedan tidigare.
Till hus med direktverkande el har jag alltid sagt att luft/luft-värmepump i princip alltid är den bästa lösningen.
Hej Richard. Tack för ett kanonkul forum!
Glöm inte frånluftsvärmepumpar om man har vattenburet system.
Många hus byggda de senaste 20 åren har frånluftsvärmepump och vattenburen värme.
De ger tappvarmvatten och riktigt bra besparing. Att kvaliten på de tidigare modellerna var kass är en annan sak.
När det gäller hus med befintlig frånluftsvärmepump så finns ju nu faktiskt ComfortZones CE50, den kan ytterligare öka besparingen med frånluften som värmekälla. Jag gillar deras ide med att ta mer energi än tidigare ur frånluften.