0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även om diffen över vp ligger rätt ska du sträva efter att ha rätt diff på varje radiator dvs 5-10 grader.
Lika diff bör ge lika returtemp för framledningen ligger väl lika på alla raddarna.
Om diffen över en radd ligger på tex 1 så höjer den radden returtempen till vp om du har en radd som är för liten skulle jag ställa diffen på 5 grader på den på den stora kan det bli 12 grader.
Varför menar alla guider att man ska mäta diffen då (när man justerar in ett radiatorsystem)? Det blir ju bara hälften så mycket att mäta om man koncentrerar sig på returtempen istället.
Det känns som om du är väldigt fokuserad på VP´n Smurfis. Vi vet inte ens om frågan gäller ett hus med vp. Frågan gällde bara att få ut mesta möjliga värme ur 3 olika radiatorer på samma slinga. :,v(
Det beror väl på att framledningen varierar, mäter du alla i snabb följd så räcker ju returen men om du tar en radiator i taget och det tar en stund innan du justerat klart kan ju framledningen(och returen) blivit nåt annat innan du hinner igenom alla.
Eftersom Ts skrev att jag har 3 radiatorer på en stam och Ts har vp så antog jag att det gällde ett hus med vp samt att Ts har svarat tidigare i tråden att diffen över vp är det ingen fara med. Så tror jag fortfarande att frågan gäller radiatorer som är kopplade till en vp tror inte du det ? Om du läser tråden från början så kanske.