Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba ras 10 nd  (läst 13784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #15 skrivet: 02 november 2011, 19:32:29 »
Hejsan,
Ok då får jag försöka se till att dom byter utedelen eller hela alltihopa??
om du nu säger att det inte behövs, vad ska jag säga då??
självklart vill jag ha en helt ny utedel, men jag vet inte hur stor skada det har blivit,
Installationen gjordes i göteborgs området,,

Om dom säger att det inte behövs så kan du svara följande, torkfiltret i maskinen kan "typiskt" ta hand om 2,5 gram fukt/syror, i och med att man nu inte vaccumsugt så är detta torkfilter i princip taget ur funktion, man vet åtminstone inte hur skicket är, och det kan framför allt inte företaget avgöra
dom kan heller inte med säkerhet säga om det bildas syror som sedan skadat kompressorn så att livstiden blev 5 år istället för 10.
så tveklöst, en dyr investering där dom klantat sig, ny utedel, punkt.

Dogge

« Senast ändrad: 02 november 2011, 19:36:06 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Mx Al

  • Gäst
Mx Al
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #16 skrivet: 02 november 2011, 20:36:46 »
Okay då blir de till att ringa dom imorgon då,
behöver man nya rör mellan utedel och innedel då oxå eller räcker det med ny utedel och en riktig installation..
för innedelen har inte tagit skade eller??

Mvh

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #17 skrivet: 02 november 2011, 22:54:59 »
Okay då blir de till att ringa dom imorgon då,
behöver man nya rör mellan utedel och innedel då oxå eller räcker det med ny utedel och en riktig installation..
för innedelen har inte tagit skade eller??

Mvh

Rent teoretisk så kan det ha oxiderat i rören, men det har jag svårt att tro kan ha någon väsentlig betydelse, utan det är utedelen som jag anser skall bytas ut.
utedelen kan man ju inte vara 100% säker på att den inte tagit skada, om man drar en pararell
säg att man köper en sprillans ny bil och sen när man kört en månad så visar det sig att säljaren hällt transformatorolja av misstag i motorn, accepterar man då att bara byta oljan utan att veta hur gummitätningar och annat klarat sig efter misstaget?

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #18 skrivet: 02 november 2011, 23:16:57 »
Ja helt riktigt Dogge, det är naturligtvis utedelen som intressant i det här fallet, detta eftersom oljan direkt har börjat ta skada eftersom vaccumsugning ej har utförts och kompressorn därmed med all sannolikhet kommer att haverera på sikt, och därför behöver utedelen alltså bytas ut. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Mx Al

  • Gäst
Mx Al
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #19 skrivet: 03 november 2011, 19:14:11 »
Nu har jag pratat med installatören och han sa att han skojjat lite om det där med vacumsugning,
och gjort de medans jag pratade i telefonen i ca 10 min,??
Kan han ha hunnit detta under den tiden, sa sig själv använda en manometer till detta osv osv,,
Kan jag kontrollera att han gjort vacumsugning eller ej..

Blir ju lite fundersam om detta, tog en bild på röranslutningarna där det blivit lite svart typ, vet dock inte hur jag får med bilden här.
hade gärna sett att något proffs kollat på den bilden och sagt vad det kan vara,,


Vad ska jag göra, kan la bara hoppas på att han gjort installationen fackmanna mässigt och att pumpen håller flera år, men men är ju lite skeptisk...??


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #20 skrivet: 03 november 2011, 19:36:45 »
Har han hunnit koppla ihop allt, vacumsugit , packat ihop allt på 10 minuter utan att du hunnit sett något av detta så skulle jag vara mycket skeptisk som kund såvida installatören inte hade en helt sjukt bra vacumpump som grejar det på några få minuter !!!!

Förhoppningsvis har du 5 års totalgaranti via köp av Ventilationsutveckling men det låter mycket tveksamt att deras montörer skulle ha utfört din installation.

Gissningsvis har du 2 års garanti och kanske 5 års materialgaranti på kompressorn via någon som paralellimporterar dessa från Estland och det kan bli en dyrbar historia för dig då om du har otur.

Många av dom som bara installerar åt nätföretag har dåligt betalt och då måste det gå undan för att hinna med många på en dag.
Helt okej om dom är samspelta och hinner med många om dagen inom en kort radie att åka om dom bara vacumsuger ordentligt vilket låter mycket tveksamt i ditt fall.

Har du kollat med Thomas_L om ni har samma installationsföretag för då är det inte så lovande för dig.
Har inte en aning om ni bor på samma ort !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mx Al

  • Gäst
Mx Al
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #21 skrivet: 04 november 2011, 17:19:37 »
MM jag känner lite så jag med, men nu helt plötsligt står ord mot ord,,och det låter ju ganska osannolikt att han utan att jag överhuvudtaget märkte det under dom 10 min,,
hämtat pumpen, meckat in slangar o grejjer och vakumsugit..
Behöver en sug 230v för att fungera,, de bli jag ännu mer fundersam, har ju ingen ström på den sidan huset, mer än huvudbrytaren för pumpen som jag satte i off läge med stripes som jag var med när han klippte upp för att slå på pumpen..
Kan jag se om han har vakumsugit eller testa pumpen på något sätt, för å se om de är rätt.

Hur gör jag för att klistra med en bild på inlägget??

Mvh Albin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #22 skrivet: 04 november 2011, 17:52:41 »
Han behöver ström (230v) för sin vacumsug sÃ¥vida han inte pÃ¥stÃ¥r att han dessutom hann med att starta upp ett elverk som du dessutom inte hörde under dessa 10 minuter  Sc:,h

Du kan inte se på maskinen att det är vacumsuget dessvärre utan att göra syratest på oljan i systemet.

Men finns det inte ens ström där så är väl sannolikheten obefintlig att han vacumsugit och då lär det inte vara så svårt vid en tvist även om ord står mot ord.

Är det montören som även  har sÃ¥lt maskinen eller har dom "bara" Ã¥ttagit sig att montera den Ã¥t nÃ¥gon internetleverantör ?

Klippa och klistra in är jag själv kass pÃ¥ sÃ¥ det fÃ¥r nÃ¥gon annan tipsa dig om  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #23 skrivet: 05 november 2011, 14:36:46 »
Är det bara en tillfällighet att det har varit flera inlägg de senaste veckorna med installatörer som har "glömt" att vakuumsuga?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #24 skrivet: 05 november 2011, 15:20:40 »
En inte alltför vild gissning är att konkurrensen hårdnat för internetföretag som säljer över hela Sverige och anlitar olika mindre och större installationsföretag.

För att kunna hålla lägsta möjliga pris ut till kund betalar dom dåligt till sina anlitade montörer och då måste dom utföra flera installationer för att få det att gå ihop och då blir det "slarv" och rent fusk vid tex vacumsugning som en tidsbesparing.

Förekommer säkert många installationsföretag som även tar "hjälp" av ej certifierade montörer och som inte har full koll på hur alla moment ska utföras.

Har hört alla möjliga märkliga företellser om hur det har gÃ¥tt till med enbart pÃ¥ sin höjd engelsktalande montörer vilket lätt medför missförstÃ¥nd  samt ersättning dom har vid installationer.

Ger man installationsföretagen 2900:- som är det billigaste jag hittills hört så lär man även få vad man betalar för och fortsätter det så lär det bli många inlägg här på forumet om märkliga installationer.

Företagen som har monterat denna Toshiba och Thomas_L:s Nocria lär ha monterat ett ganska stort antal där kunderna inte är medvetna om att allt inte gått riktigt till.

Vet inte om bÃ¥da dessa är uppsatta i Göteborgsregionen men om sÃ¥ är fallet bör man vara väldigt uppmärksam om man bor pÃ¥ Sveriges baksida  ;)

Så kolla dom personliga certifikaten på montören är väl det första rådet till framtida köpare av luft/luft och luft/vatten värmepumpar, inget 100% skydd mot slarv men det är åtmindstånde det man kan göra själv som kund.

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #25 skrivet: 05 november 2011, 18:04:45 »
Och framför allt börjar man fråga om certifikat och huruvida dom vaccumsuger så får givetvis installatören kalla fötter och vågar inte fuska.
Så att bara fråga kan rädda en.. :)



Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Areko

  • Gäst
Areko
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #26 skrivet: 08 november 2011, 20:15:34 »
Raffen du verkar vara kunnig på toshibas värmepumpar. Har 2 frågor här. Fläkthastigeten ska ju vara hög, men vilken temp ska man ställa in för att få bäst ekonomi? Jag kör just nu på hastighet 4 och 22 grader vid ca +5 grader.
Och enligt installatören skulle man ha PURE intryck hela tiden, då indikerar den blå lampan. Ska man ha det?

   

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #27 skrivet: 08 november 2011, 20:37:43 »
Hej Areko!  Ja det stämmer att man fÃ¥r en automatiskt ökad verkningsgrad (cop) pÃ¥ pumpen om man höjer upp fläkthastigheten, och detta beror dÃ¥ pÃ¥ att pumpinnerdelen via högre fläkthastigheter pÃ¥ ett bättre och snabbare sätt blir av med värmen, och pÃ¥ köpet fÃ¥r man ocksÃ¥ en jämnare och bättre värmespridning i större delen av bostadsytan.
Så ju högre fläkthastighet dessto bättre cop och värmespridning och ju lägre fläkthastighet dessto sämre cop och värmespridning får man, så kör gärna med så hög fläkthastighet som ni står ut med ljudmässigt eller ivf minst 3:ans eller 4:ans hastighet, och glöm för all del bara inte att höja upp vingen lite också så att den inte är riktad allt för mkt nedåt golvet.
Sen det här med om man skall köra med Purefiltret eller inte, och det stämmer ju gott att har man tryckt på pureknappen på fjärren så lyser den blå lampan på innerdelen och filtret är i drift.
Själv kör jag inte alls med purefunktionen på mina pumpar eftersom jag har aldrig märkt någon spec skillnad med eller utan puredrift faktiskt, så jag har numera plockat ur mina purefilter från pumpinnerdelarna och märkte då att jag på köpet fick en ännu lite bättre utblåseffekt från fläkten i innerdelen. Man tjänar nog nästan bortemot ca 1/2 fläkthastighet i luftmängd skulle jag tro om purefiltret är urplockat, så numera kör jag istället lite varierande mellan 3:ans och 4:ans fläkthastighet istället för 4:ans och 5:ans hastighet tidigare när purefiltret satt på plats i innerdelarna.
Det här med vilken innetemp man vill ha i huset är ju en högst individuell fråga om vad man trivs med och därefter får tempinställningen göras på pumpen givetvis, rent generellt så kostar visserligen varje grad som man höjer innetempen mera i driftseffekt på pumpen men jag tycker inte att de siffror du nämnde här är spec anmärkningsvärda på något sätt. Det är faktiskt samma sak här egentligen att om man kör med högre fläkthastigheter och bättre värmespridning så brukar man t.om kunna sänka börvärdet (tempinställningen) på pumpen med någon grad, och med låga fläkthastigheter så brukar man nästan alltid få höja upp börvärdet med någon eller några grader istället.
Så det här med vilken inställning av börvärdet (för pumpen) som står på fjärren är det inte så noga med egentligen utan utgå alltid ifrån vilken innetemperatur ni vill ha i huset och reglera sedan inställningen efter detta så att pumpen på bästa sätt upprätthåller denna önskade innetemp.
Om du nu ev skulle ha pumpen ansluten via ett jordat stickproppsuttag från insidan av huset så kan du ju lätt isf se via en jordad stickproppsmätare vad pumpens effektförbrukning är vid lite olika driftsförhållanden som t.ex vid olika utetemperaturer, vid olika börvärdesinställningar, fläkthastigheter mm mm. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 november 2011, 22:53:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Areko

  • Gäst
Areko
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #28 skrivet: 08 november 2011, 21:40:36 »
Jag tackar sÃ¥ mycket för svaret. Har nu fÃ¥tt lite mera klarhet i denna djungel  :).

Areko

  • Gäst
Areko
SV: Toshiba ras 10 nd
« Svar #29 skrivet: 21 november 2011, 21:39:16 »
Jag undrar hur länge maskinen ska frosta av. Inomhusdelen kör inte på ca 10 minuter när den frostar av vid -5.
Ska det vara så?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!