Hej på er! Suttit ett par nätter och läst in mig på värmepumpar eftersom jag tänkt skaffa nu i höst. Tänkte att ni kan få utvärdera mina tankar kring kommande värmesystem. 400kvm hus och stora familjen. Huset från 1904.
Blir nog ca 2x180m borrhål, 16-17kW vp.
Vill kunna nyttja solfångare och även ansluta en vattenmantlad kamin för stöd när fimbulvintern står för dörren.
För detta ansluter jag två ackumulatortankar på 500l styck. En som första radiator med två slingor i (en som första solslinga, en som sista förvärmning). Den andre acktanken som sista radiator även den med två slingor i (en som sista solslinga och en som första förvärmning). Kolla in paintskissen så fattar ni nog.
Föredelarna som jag ser det är:
-det kalla tappvattnet in kyler radiatorreturen och solslingan maximalt.
-tappvarmvattnet blir maximalt förvärmt innan det fortsätter till vp:s vvb.
- solslingan avger värme tidigt (toppmatat) för effekt vid låghastighetsflöde.
- få cp.
- stor volym i radiatorsystemet ger få starter på vp.
Nackdelar är investeringskostnad i två ackumulatortankar samt att trögheten ökar.
När jag kopplar in den vattenmantlade kaminen så sker det med en laddomat mot den övre ackumulatortanken. Nu till mina funderingar:
Först av allt, verkar det bra?
Kommer cp i vp orka driva allt?
Kan vp hantera eventuellt förvärmt vatten i sin vvb? Förvärms det av solvärmen kanske det håller 90 grader.
Har ni några förslag på passande vp och ackumulatortankar med tanke på styrning, funktion och slingor?