0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, du har rätt i att det är lite knepigt på Thermia som har samma inställning för rumsgivarens börvärde och kurvans parallellförskjutning . Men det finns ett sätt att komma runt detta, kalibrering framledningsgivare funkar på samma sätt som parallellförskjutning av kurvan så med detta värde kan man parallellflytta kurvan utan att ändra på "RUM"Så ställ in din önskade rumstemp på rumsgivaren och justera sen ner kurvan genom att kalibrera framledningsgivaren.
bra tips carlN Ja faktorn påverkar hur många grader som framlednings ökar med jämfört med kurvans standardvärde som utgår från 20 grader rumsbör. 21 grader i rumsbör och 3 grader i faktor ger alltså 3 grader högre framledning än kurvan normalt sett ger. Grovt räknat brukar man säga att för att öka inomhustemperaturen 1 grad måste framledningen ökas 2-4 grader beroende på hus/värmesystem.
Ok. Så faktorn har inget med innegivarens påverkan att göra alltså. I mitt fall borde jag alltså innan jag monterar innegivaren även kunna sätta rumsbör till 22 och sänka faktorn med typ -6? Rätt uppfattat? Nästa fråga då. Finns det något sätt att påverka innegivarens påverkan på kurvförskjutningen eller är det något defaultvärde?
Faktorn är hur mycket rumsgivaren påverkar framledningstemp, börvärde framledning påverkas med faktor x avvikelse i innetemp. Jag tror inte man kan sätta den till minus, det vore i så fall rätt underligt.Börvärdet på innetemp är samma värde som kurvans förskjutning.
Lexus Kan du förklara det där med steg om 3 grader parallellförskjutning.
ok jag tror jag förstår. Men i ditt sista exempel. Hade det inte gått att välja en kurva som fungerar vid svinkallt och bryta den vid -5 och 0? I övrigt. Är det inte så att kurva 41 rum 19 vid 0 grader ute ger framledning: 41 grader - (1 * faktor) som då som högst temp ger 40 eller lägre om faktorn är högre än 1?
Men om jag hade haft en innegivare. Då är det exakt samma RUM värde jag hade ändrat eller?