0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pannan reglerar ju temperaturen på det utgående vattnet till radiatorer/golvvärme, men vad gör i så fall shunten?/Ziggy
Jag har några andra funderingar gällande shuntventilen. På mitt gamla system så var det i princip så jag reglerade värmen i huset helt manuellt genom att öppna eller stänga mer eller mindre på shunten.Med min nyinstallerade EcoEl och EcoAir107 så finns det ju en mängd olia sätt att ställa in önskad temperatur och få systemet att i stort sett automatiskt reglera inomhustemperaturen. Det jag funderar på är vilken roll shunten spelar i det sammanhanget. Pannan reglerar ju temperaturen på det utgående vattnet till radiatorer/golvvärme, men vad gör i så fall shunten? Anledninge till mina funderingar är att det i mitt fall inte verkar spela någon större roll hur jag ställer lutning och justering på huskurvan. Det går i princip ut samma värme till radiatorerna oberoende av utomhustemperatur och eller rumsgivare. Kan det vara så att det är något fel på shunten om den nu har en viktig roll för regleringen av inomhustemperaturen. Enda gången jag lyckas förändra inomhustemperaturen är när jag manuellt ökar eller minskar på shunten, dvs automatiken verkar inte fungera alls.Några tips eller synpunkter?Du har kanske shunten i manuellt läge? /Ziggy