0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Å andra sidan så bor han i lapphelvetet.Det är ju bara att stoppa generatorn i någon älv, t.ex Skellefte Älv, så får han ju sin effekt
Var du sjuk på geografi lektionerna? Dr:n bor INTE i Lappland b00k//Krister
Sved det Det är inte direkt Stockholm heller.Stoppar vi en generator i vattnet här så sjunker den som en sten
tyvär så e väl dom flesta älvar redan upptagna....å få tillstånd för å dämma misstänker jag e tvärsvårt....
770mm x 400mm blir 0,3 kvm och du har som bäst ca 1000 W/kvm att utgå från närsolen skiner i bästa vinkel. Det blir alltså som bäst 300 W instrålning. Jag tippar påca 20% verkningsgrad i själva solfångaren och det ger då 60 W. Observera att dettagäller när solen lyser klart och står i bästa vinkel. När solen inte skiner får du i motsatstill vanliga solfångare inget alls.För att få ihop en kWh måste du köra över 16 timmar under bästa förhållanden.Ang. våra diskussioner om öppet expansionskärl så kan du INTE sätta ett sådant högreän solfångaren eftersom den då kommer att koka bort all vätska om cirkulationen stannar.Du får i så fall sätta ett rejält dräneringskärl på lägre nivå och låta pumpen lyfta uppvätskan från detta. om pumpen stannar skall då vätskan i första hand rinna tillbaka tillkärlet och i andra hand tryckas tillbaka av ångan.
hejhur stor är ytan då ? ....0,8m x0,4m =längd x bredd på reflektorn ...min miniräknare får det till 0,32 å då har jag avrundat reflektor ytan uppåt dvs den är större än vad den är ....så jag tror inte sobris är ute å cyklar..
sen att ni tror att med egenbyggen å fiffiga iderer att ni laddar in mer effekt ....skiter jag i tills ni kan bevisa det med nån form av kontrollerat test så man verkligen ser att det funkar...