0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som har KVT11 tövattentråg på era maskiner glöm inte rensa tövattenavloppet innan det blir vinter och kallt.Det finns en springa mellan förångaren och bottenramen baktill, som släpper in löv och barr ner till tråget. Nu har jag petat dit en vanlig P-list av silicon i springan, för att förhindrar att löv och barr skall falla ner där. Det går bra att få P-listen att sitta kvar eftersom det finns flera tvärgående stöd under förångaren som listen blir liggande på mellan slitsarna.Det hade redan samlats en hel del gegg sedan feb 2011 när tråget byttes till KVT11. Avloppet är ganska trångt när det också ligger en värmekabel genom öppningen./Peter
Svagt att man måste köpa till värmekabeln till de redan dyra tråget.
Problem med löven är nog att de sugs in mot baksidan av förångaren och lägger sig platt mot baksidan när fläkten går. När fläkten stannar halkar något enstaka blad ner i tråget och då räcker det med några enstaka blad som följer med vattenflödet, för att ett stopp skall börja byggas upp.Ett tak hjälper således inte mot insugna löv bakom pumpen./Peter
JPEG skrev "...glöm inte rensa tövattenavloppet innan det blir vinter och kallt." Alltid tacksamt med en påminnelse. Var ute och tittade under pumpen, konstaterade att det droppade rejält från tråget. Tog loss tråget och konstaterade att avloppet var helt igensatt av en kletig gegga. Det var också gott om halvruttna löv. Efter lite behandling med trädgårdsslangen så fungerade det igen. Så det är absolut värt besväret att ta loss tråget och rengöra det. Visst är det betydligt trevligare att göra det en solig eftermiddag som i dag och inte när regn och snö yr om öronen.//Sven
Hur som helst det gör inte kabeln i tråget heller och din erfarenhet är att det fungerar. Jag har isolerat mitt lite extra för att vara på den säkra sidan.