0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CTC EcoHeat är bergvärmemodellen som redan finns.Du menar kanske om det kommer någon EcoAir med liknande funktioner, i så fall finns det nog fler som undrar.erp
I våran familj så räcker aldrig varmvattnet till. Har följt detta forumet rätt länge och kört mina egna inställningar och kört samma som erp's fast med samma resultat. Har två vänner som har samma system som vi ( eco el och eco air 107). Med samma resultat som vi med för lite vv. Fick tipset att koppla på en extra vv beredare men frågan är varför man ska göra det när man har köpt en helhetslösning? Dessutom köpte vi en värmepump för att slippa att utnyttja elpatronen.
Hej!Jag hade faktiskt VV-diskussionen uppe med två personer på Enertech/CTC och den första hävdade att VV-produktionen var hur god som helst. Å andra sidan påstod denne person också att övre delen på pannan laddades av VP vilket jag har svårt att tro på...
I just min anläggning kommer det minst 7 månader om året vara tappvarmvatten som är det huvudsakliga behovet.Vore tacksam för lite tips om vad man bör kolla och vilka inställningar som bör göras om radiatorvärmebehovet är mindre och tappvarmvattenbehovet större. Jag gissar att man skall få värmepumpen att göra så mycket jobb som möjligt.
Visst kan övre delen laddas av VP. Jag har en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl och sist elpatronen var inkopplad var i början av maj.Jag har haft runt 50º i övre pannan hela sommaren och nu när pumpen inte går i sommardrift längre har jag fortfarande upp mot 50º i övre pannan när pumpen kört till 55º, sedan sjunker temperaturen ner under 45º innan nästa varmvattenhöjning.Jag använder aldrig elpatronen för att göra varmvatten, det är först när den behövs för husvärmen som den kommer in i bilden. Har man bekymmer med varmvatten, beror det ofta på att man har låg framledningstemperatur, men då finns många sätt att ordna varmvatten med pumpen. Det enklaste är att helt enkelt höja VPmin till 40-45 grader.erp