0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Visst kan övre delen laddas av VP. Jag har en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl och sist elpatronen var inkopplad var i början av maj.Jag har haft runt 50º i övre pannan hela sommaren och nu när pumpen inte går i sommardrift längre har jag fortfarande upp mot 50º i övre pannan när pumpen kört till 55º, sedan sjunker temperaturen ner under 45º innan nästa varmvattenhöjning.Jag använder aldrig elpatronen för att göra varmvatten, det är först när den behövs för husvärmen som den kommer in i bilden. Har man bekymmer med varmvatten, beror det ofta på att man har låg framledningstemperatur, men då finns många sätt att ordna varmvatten med pumpen. Det enklaste är att helt enkelt höja VPmin till 40-45 grader.erp
Blir det inte billigare drift att spetsa med elberedare än att köra vp min 40-45 grader det innebär ju att man värmer huset med sämre cop också eller har jag fel
Elberedare borde vara bäst då nyttjar man hela slingan med billigt värmepums värmt vatten ställer man patron i ecoelen högt så värms inte övre pannan av vp.
Sedan gillar jag personligen att HPB300 har returen från värmesystemet kopplad till VPin och tanken för lägre temp på VPin, det vet jag inte om I550 har.
Vilka inställningar bör jag göra om jag vill att extra VV funktionen endast skall använda värmepumpen?