0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför funkar gradmin dåligt mot arbetstank är det inte bara att ställa ner Gm för eltillskott
har inga planer på att använda tillskott annat än vid värmepumsfel eller legionella. Med tank och gradminuter-räkning känns det svårt att pricka sweet spot där medel på körningar blir = framledning bör. Med hysteres borde det väl vara enklare. Om vi tänker oss hysteres och jag sätter jag den på 3 så blir det tre på båda sidor om framledning bör. Min begränsade erfarenhet säger start -3k och stopp +6k typ så. När man kör med gradminuter. Förstår ni? Det måste ju finnas folk som brinner för eller hatar gradminuter respektive hysteres?
Du vill ju ha långa drifttider på värmepumpen, det är ju en av fördelarna med arbetstank och då är det ju dumt att elen hoppar in och hjälper till fast det inte behövs.visst, det går att mixtra med inställningarna så det funkar hjälpligt men det är svårt att få en pålitlig funktion. tex efter en VV cyckel så kanske tanken och hela radsystemet är kallt och det tar väldigt lång tid att arbeta tillbaka tempen, då vill vi ju inte att elen ska tillåtas gå in och fördärva pay-off tiden