Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Suck.. Varmthem..  (läst 19603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erlingsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Suck.. Varmthem..
« skrivet: 07 oktober 2011, 08:53:46 »
Hade en säljare från varmthem förra helgen och säger bara en sak, vilka klåpare..

För de första sÃ¥ försökte hon fÃ¥ oss att köpa en av dom dyraste AVT pumparna än fast vi skulle "bara" värma upp ca 70kvadrat. Och enligt henne sÃ¥ var detta den bästa pumpen. DÃ¥ jag frÃ¥gade va de va för skillnad pÃ¥ en pump för 15000 installerat och klart mot denna pumpen 45 000 installerat och klart sÃ¥ blev hon alldelens tyst och hittade pÃ¥ smÃ¥ fel pÃ¥ den billigare.  :)

Sedan då det kom till vars inne och utedelen skulle sitta så sa hon direkt här ska utedelen sitta, på väggen till vårat sovrum. Vi hade en annan som säljer pumpar och han sa direkt "NEJ för faan! Sätt den inte där, för ni kommer höra den genom väggen..". Sen när vi sa att vi inte skulle ha någon pump så blev hon sur och tyckte att vi var dumma som inte köper den för 45 000. När hon väl for blev det lugnt och tyst i huset igen..

Men tacka faan för att hon skulle komma tillbaka och tjata på oss en pump. Då visade hon på några billigare pumpar som var helt okey pris på men hela tiden gick hon tillbaka till AVT pumpen och alla fördelar med denna. Efter 5 timmar totalt med denna försäljare så kan jag bara säga en sak! Aldrig mer nån från Varmthem i mitt hus!

Snubben vi hade här igår hade pratat runt lite och hade hört mycket dåligt om detta företag.

Nån fler som haft problem med med detta företag?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2011, 09:36:18 »
Tråkigt att du har gett bort 5 timmar av ditt liv till en "värdelös" säljare?

Om vi skulle räkna upp alla företag som gör dyra och dåliga installationer, som dessutom inte ger komfort så blir listan väldigt lång.

Nu tror jag inte en värmepump för 15 000 kr installerad och klar, är något för dig. Det är ju ganska kallt större delen av uppvärmningssäsongen, varför du bör satsa på lite dyrare pumpar.

Utloggad Erlingsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2011, 11:21:34 »
Nog är det sant att man ska köpa en riktig pump men tycker det är sanslöst att man försöker lura folk. För andra gången hon knacka på så sa jag att det var för dyr pump. Då erkände hon att vi skulle klara oss med den minsta pumpen eftersom det är förhållandevis liten yta som ska värmas upp och att vardagsrummet är på 55 kvadrat. Mam blir ju lite anti när hon ska sälja på oss en pump som är för "stor" för oss bara för att tjäna pengar.

Vi har kollat på en pump som är testad i Boden och klarar av våra klimat som kostar 16600 monterat.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2011, 12:08:50 »
Det är ju imponerande data på den pump du ska köpa.
http://www.fgnordic.se/page.php?id=142

Men jag blir lite misstänksam när de skriver COP 2,56 vid -25°.

Tittar man i produktbladet ser man att den är "Testad och godkänd för -25°"
http://www.fgnordic.se/filer/ASYA_09_12_LECN_produktblad.pdf

Testad och godkänd av vem? Villaägaren i Boden?

Tror säker att det är en bra pump du ska köpa. Priset verkar ju vara helt okej också.
Ingår det milersättning, konsoler, vibrationsdämpare, el-material, gasrör och plastkanaler i priset?

Utloggad Erlingsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2011, 12:54:05 »
Det är komplett, han som jag köper den av bor här i Lycksele så milersättningen gruvar jag mig inte för :) Känner han som säljer denna pump och han har monterat en sådan till några bekanta och dom är hel nöjd över pumpen. Det ska tilläggas att frun i huset är inte rädd för att säga vad hon tycker :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2011, 13:06:43 »
Har du rekommendationer så är det naturligtvis det bästa.
Då gissar jag att du får ett "varmt hem" med Fujitsun.



Utloggad Erlingsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2011, 13:32:27 »
Nästan varje pumpa jag läst om pÃ¥ forum är det allt nÃ¥gra som ifrÃ¥gasätter prestandainformationen och pÃ¥pekar att den inte kan stämma. Borde de inte vara rätt de företagen skriver om sina produkter?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2011, 14:11:49 »
Det är ju imponerande data på den pump du ska köpa.
http://www.fgnordic.se/page.php?id=142

Men jag blir lite misstänksam när de skriver COP 2,56 vid -25°.

Tittar man i produktbladet ser man att den är "Testad och godkänd för -25°"
http://www.fgnordic.se/filer/ASYA_09_12_LECN_produktblad.pdf

Tycker data ser rimliga ut.
Det man kan notera i tabellen över diveffekt/uteffekt/COP är att driveffekten går ned betydligt när det bli kallare ute, om det är ett resultat av lägre maxvarv på kompressorn, eller bristen på kompressorvolym vet jag inte.
Men den torra luft som råder vid -25 grader kan göra att värmepumpen går betydligt längre mellan avfrostningarna när det blir kallt ute och kyleffekten blir låg - ser det inte som omöjligt att COP stiger med sjunkande utetemp/uteffekt/driveffekt om avfrostningen är tillräckligt smart konfigurerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2011, 14:38:36 »
Ja jag får nog instämma med Lexus här att de här siffrorna över Cop-värdena måste man nog säga är ytterst tveksamma och närmast att betrakta som ett rent önsketänkande. Att värmeeffekten minskar med sjunkande utetemp inkl att pumparnas energiförbrukning då också minskar i motsvarande omfattning är ju allom känt sedan tidigare, men att copvärdena samtidigt skulle öka med dessa sjunkande utetemperaturer vore isf något helt revolutionerande nytt på marknaden om detta vore riktigt förstås. Tittar man i tabellen så visar den ju att pumpens copvärden är högre vid -25 ºC i utetemp än vad pumpens copvärden är vid en utetemp både vid 0 ºC, -5 ºC, -10 ºC, -15 ºC och -20 ºC vilket verkar vara fullständigt otroligt anser jag. Sc:,h
Vi får nog avvakta en test av de här pumparna hos Energimyndigheten för att kunna se vad dessa pumpar verkligen presterar tycker jag, Fujitsu är väl det fabrikat (av de större märkena) som har varit allra mest overksamma när det gäller att testa sina olika pumpmodeller hos oberoende testinstitut, och de fåtaliga tester som har utförts så har väl inte resultaten varit direkt upphetsande tidigare ivf utan snarare ytterst blygsamma. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Erlingsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2011, 14:39:01 »
Har du rekommendationer så är det naturligtvis det bästa.
Då gissar jag att du får ett "varmt hem" med Fujitsun.

Tack för att du gjort mellanslag mellan varmt och hem  ;D blir bara arg när jag tänker pÃ¥ tanta som var här hemma..  fiR:

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2011, 16:07:32 »
Jaha så fujitsun har bättre cop vid -25 än vid -5 enligt datan..
och väldigt dåligt cop vid +-0..? och sedan hyfsade värden upp till -10 för att sen vara realistiskt vid -15

sen att driveffekten går ned betydligt vid låga temperaturer är synonymt med alla luftpumpar,som exempel så tar min Ras-13 C.a (2150w vid +-0) (1750w vid -7) (1550w vid -15) (1450 vid -22) och (1100w vid -27)

Vill påstå att denna cop angivelse på 2,56 antingen är felskrivet, felmätning eller bluff.
för om den levererar 3000w vid -25 så är det synnerligen underligt.

Dogge
« Senast ändrad: 07 oktober 2011, 16:10:11 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2011, 16:15:52 »
Tack för att du gjort mellanslag mellan varmt och hem  ;D blir bara arg när jag tänker pÃ¥ tanta som var här hemma..  fiR:

Ha ha....mellanslaget kom dit i sista stund, precis innan jag klicka pÃ¥ postaknappen.  ;)



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2011, 16:18:06 »
Tycker data ser rimliga ut.
Det man kan notera i tabellen över diveffekt/uteffekt/COP är att driveffekten går ned betydligt när det bli kallare ute, om det är ett resultat av lägre maxvarv på kompressorn, eller bristen på kompressorvolym vet jag inte.
Men den torra luft som råder vid -25 grader kan göra att värmepumpen går betydligt längre mellan avfrostningarna när det blir kallt ute och kyleffekten blir låg - ser det inte som omöjligt att COP stiger med sjunkande utetemp/uteffekt/driveffekt om avfrostningen är tillräckligt smart konfigurerad.

Menar du att det är en fördel att det inte finns vattenånga/fukt i uteluften?

Jag tror tvärtom att övergångsfasen ånga/vatten/is bidrar till bättre COP, när värdet avser ett driftfall mellan två avfrostningar.


Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2011, 21:41:33 »
Vi fÃ¥r hoppas för Ts skull att det blir -25 hela vintern för den verkar ju inte särskilt bra vid lite lindrigare temperaturer.  Thumbsup
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Suck.. Varmthem..
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2011, 09:40:36 »
Menar du att det är en fördel att det inte finns vattenånga/fukt i uteluften?

Jag tror tvärtom att övergångsfasen ånga/vatten/is bidrar till bättre COP, när värdet avser ett driftfall mellan två avfrostningar.
Jag menar att det som påverkar COP mest är avfrostningarna, kallare uteluft = torrare luft, i kombination med låg driveffekt och låg kyleffekt kan, om avfrostningsautomatiken är smart, innebära högre COP tack vare den längre tiden mellan avfrostningarna.
Jag har naturligtvis ingen aning om data på värmepumpen stämmer, men utifrån mina erfarenheter, av kall väderlek - och hur det påverkar påfrostningen av utedelarna, så ser jag det inte som omöjligt att COP blir högre när uteffekten sjunker och tiden mellan avfrostningarna ökar.
Det är rätt logiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!