0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja om man drar fram el och ansluter pumpen från utsidan av huset med ett jordat stickproppsuttag så krävs det alltså en jordfelsbrytare, däremot krävs det ingen jordfelsbrytare om du ansluter pumpen med en fast elanslutning från utsidan av huset eller alt om du skulle ansluta pumpen via ett jordat stickproppsuttag från insidan av huset. Mvh Raffen.
Ja om du nu vill kalla en jordad stickproppsanslutning för en "hemmagjord fast installation" så gärna för mig Purjo, men jag tror faktiskt att du bara är lite avundsjuk på min snygga anslutning, och det är du inte ensam om kan jag tala om för dig eftersom den har jag fått väldigt mkt beröm för av en hel del. Mvh Raffen.
Jag kommer sätta en separat jordfelsbrytare och dra kabeln via ett vprör i krypgrunden och borra mig ut där jag ska ha pumpen. Sätter ett uttag där. Allt utfört av min far som är en behörig installatör.Har svårt för att tänka mig att ny pump har några större läckströmmar så det blir en vanlig 30mA brytare. Något annat får man inte ha om man sätter upp ett uttag.Hoppas och tror att detta blir bra. Mvh Magnus.
Tack 109an. Anledningen till att jag vill sätta ett uttag var att jag trodde det kunde påverka garantin negativt om man klipper kabeln.Någon som vet hur det är med detta? Annars sätter jag naturligvis hellre en fast anslutning.Mvh Magnus.