0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns ett shema till (om du inte har golvvärme).http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-6.pdf
Jag antar att ni ska använda Atec-innerdelen och att han inte riktigt vet hur han ska koppla in 360:n?Tyvärr har jag ingen bra manual till Atec.
Fast rent teoretiskt så bör det funka att ställa en något högre kurva på ATEC än på 360:n.Då kommer 360:n bara shunta fram värme då ATEC inte orkar själv.
Nibe 360 har ju shunt, den räknar väl inga gradminuter?Problemet är just att Atec kör med on/off reglering så den låter framledningen pendla upp och ner.Och just när den pendlar ner så kan 360:n vilja öppna shunten.Ett sätt att hantera situationen är att sätta in en rumstermostat (RT10) på 360 som höjer temperaturen 10 ºC (meny 2.5).Sen ställs kurvan ner 10 ºC på 360 så att shunten inte öppnar alls.RT10 ställs in så den aktiveras då innetemp sjunker en halv grad under den temp du vill ha inne.Och sen trimmar du in din Atec att hålla innetemp minst en halv grad över den temp då RT10 justerar upp temperaturen på 360.Hängde du med?
Niben är nu när jag tittar på den lite mer hemlighetsfull..... Men hur styr Niben? Och jag har nog inte riktigt förstått hur shunten används heller?