Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump försäljning  (läst 17671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #30 skrivet: 01 november 2005, 23:09:32 »
Det duger.
Men hade du betalat tex 13.500, (visserligen inklusive ROTbidraget) så hade pumpen börjat tjäna pengar åt dig redan år 3.
I reglerna för ROT-avdrag har det stått solklart att luft-luft ej ingår.
För övrigt så monterades min innan dess.
Det vi kan se fram mot är väl bättre prestanda och lägre priser för varje år som går, nästa pump kanske har COP6 och kostar 8000:- vem vet...


Reglerna för ROT:
Att byta uppvärmningssystem eller värmepanna kan
ge skattereduktion. Då måste det vara fråga om ett
mer omfattande arbete och inte enbart installation
( se exemplet på nästa sida ).

Så visst har du fått mura om väggar etc kan du få bidrag men det är ändå små belopp 30% av 5000:- =1500:-

Förlåt,
med ROT-bidrag avsåg jag det ROT-bidrag som upphörde 2005-07-01. Det täckte t.ex 30% av monteringskostnaden för L/L pumpar.
« Senast ändrad: 02 november 2005, 20:48:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #31 skrivet: 02 november 2005, 07:49:31 »
en tandläkare som har en utrustning för en milijon det är billigt, samman ställer jag vad det kostar för min egen del kostar det ungefär 6 milijoner att kunna kalla sig  en komplett vvs-kyl firma ex. komplett spolbil 1,5 mil plus slangar munstycken service bil rustad för (halv spolbil) att klara vvs kyl jobb 950,000 med inredning  komplett utrustad service bil kyl-vvs jobb 800,000
alla skÃ¥p  innhar 12 kubik last utrymme . sen är det inte tomt pÃ¥ verkstan . det är vad det kostar i investeringar för kompletta sevice bilar i ett företag  , det har tagit 37 Ã¥r att ha kommit hit.

det finns inga genvägar, har du ett enmans företa som t.ex skall bara montera l-l .  mÃ¥ste han hon ha arbete för cirka 80-90 tusen i mÃ¥naden om det ska räcka till lön i 12 mÃ¥nader bil  ,  omkostnader pension . ao och kompetensutveckling. eller ska samhället ha dom moms fria eller ska dom ha skattelättnader eller kuponger frÃ¥n staten .

inget företag med installation som verksamhet klarar att utföra  arbeten för mindre pengar. utan att fuska eller göra k.k

kapitalinvesteringar med en avräknings säg 3-5 år om dukann hitta dom är det super annars får man hoss vissa kunder upp till 10 år på sig beroende på investeringens storlek.

och om du köper en v-p och har sÃ¥ höga krav som 3 Ã¥r och 100% .  vp spar pengar frÃ¥n första min . man kan se inköpet av en ny bil till familjen i samma princip . att investeringen skall vara betald pÃ¥ 3 Ã¥rs bensin förbrukning. lessen ta aldrig upp den diskussionen med frugan , du blir kvar i den gammla audin.  obelix

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #32 skrivet: 02 november 2005, 10:10:44 »
Huvudet pÃ¥ spiken obelix. Att kräva  kompletta VVS/kyl firmor för att installera en enkel L/L VP är att skjuta myggor med kanon. Det är för dyrt och helt onödigt.

En enmansföretagare behöver dra in 80-90 papp i månaden skriver du.
Med 20 arbetsdagar och två installationer per dag blir det en kost om ca 2.250 ink moms för en inst.
Har du bara halv beläggning åker priset för installation upp till hela 4.500kr per installation MED moms.

Jag räknar för ett år:
90.000 och 10 månader debitering per år = 900.000.
AvgÃ¥r moms   - 180.000
Avgår bil/resor 100.000
AvgÃ¥r kontor      60.000
Telefon               30.000
Kvar                 530.000

egenavgifter, - 25% = -132500

Kvar som bruttolön ca 400.000 per år
det ger en månadslön om ca 33.000.

Återigen. Är det rimligt att skicka en "så dyr gubbe" för att installera en L/L VP

Att ha dessa personer att utföra kvalificerade installtioner är en sak men att installera L/L VP?








Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #33 skrivet: 02 november 2005, 10:26:02 »
Hmm det känns som du glömt avskrivningar på verktyg och dyl + att det kostar att va acrediterad
« Senast ändrad: 02 november 2005, 10:40:52 av mansan »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #34 skrivet: 02 november 2005, 10:44:35 »
en tandläkare som har en utrustning för en milijon det är billigt, samman ställer jag vad det kostar för min egen del kostar det ungefär 6 milijoner att kunna kalla sig  en komplett vvs-kyl firma ex. komplett spolbil 1,5 mil plus slangar munstycken service bil rustad för (halv spolbil) att klara vvs kyl jobb 950,000 med inredning  komplett utrustad service bil kyl-vvs jobb 800,000
alla skåp  innhar 12 kubik last utrymme . sen är det inte tomt på verkstan . det är vad det kostar i investeringar för kompletta sevice bilar i ett företag  , det har tagit 37 år att ha kommit hit.

obelix

Behövs verkligen allt detta för enkla L/L pump-installationer?

Tror att det blir dålig ekonomi för dig att ha alla dessa grejor stående till ingen nytta medans du installerar L/L pumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #35 skrivet: 02 november 2005, 19:10:50 »

Förlåt,
med ROT-bidrag avsåg jag det ROT-bidrag som upphörde 2005-07-01. Det täckte t.ex 30% av installationskostnaden för L/L pumpar.
Det avsåg jag också det är ur de reglerna jag har hämtat texten, frågan är väl snarare hur många avdrag som kommer att bli underkända...

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #36 skrivet: 02 november 2005, 19:58:41 »
vad är kostnaden för kompetens utveckling ? beräkningar för konjuktur , hyra av ett litet lager . kostnaderna för kontor. och hjälpen du behöver med telefon .skrivandet av offerter . hem besöken m.m listan kann nästan göras hur lång som helst på dina resterande 33000 kr som är över.

med den beräkning du gör hamnar man i spalten för konkurser , prova gärna .

avskrivningar är bokföringsteknik . pÃ¥ pappret. skattemässigt  är min grejer avskrivna . ja men  för den som nyttjar verktyget är den värd lika mycket som vid investerings tillfället . avskrivet eller inte.
en dyr gubbe , vad är dyrt? ring efter en data konsult  det ligger mellan 850 1500 i timmen plus moms verktygen hann behöver kostar 200 000 ,advokaten jag tog hjälp av i ett mÃ¥l man var inblandad i brydde sig inte om att titta i pappren innan hann fÃ¥tt 20 000 där efter 2500 i timmen , bilmecken pÃ¥ volvo som servar bilen kostar1300 kr för att byta olja .filter .
ska vi ha speciella bilmeckar som bara byter glykol vatten i bilen och en annan som utför reparationer , funkar inte på det viset
samma sak gäller i kyl-vvs branschen. lätt eller svÃ¥r arbets uppgift  gÃ¥r till samma montör -firma med ansvars försäkring och kunskap för sitt arbete , obelix

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #37 skrivet: 02 november 2005, 20:52:33 »

Förlåt,
med ROT-bidrag avsåg jag det ROT-bidrag som upphörde 2005-07-01. Det täckte t.ex 30% av installationskostnaden för L/L pumpar.
Det avsåg jag också det är ur de reglerna jag har hämtat texten, frågan är väl snarare hur många avdrag som kommer att bli underkända...

Tror du verkligen det. Alla jag känner som hade ansökningarna inne till Taxeringsmyndigheten senast maj/2005 har fÃ¥tt pengarna.  Men inte du.  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1265.0.html
Vad skulle skälet till avslag vara?
« Senast ändrad: 02 november 2005, 20:58:35 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #38 skrivet: 02 november 2005, 22:31:05 »
Ibland är minnet alzheimer light  ;D
I vart fall så installerades min före detta avdrag fanns...

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #39 skrivet: 03 november 2005, 14:46:19 »
låter som man inte ska starta eget företag i sverige..krångligt..dyra skatter...
bättre att sova på morgonen då..till börsen öppnar...09.00

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #40 skrivet: 03 november 2005, 15:02:55 »
Ja,
och tydligen undvika värmepumpsaktier.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #41 skrivet: 03 november 2005, 20:31:00 »
vad är kostnaden för kompetens utveckling ? beräkningar för konjuktur , hyra av ett litet lager . kostnaderna för kontor. och hjälpen du behöver med telefon .skrivandet av offerter . hem besöken m.m listan kann nästan göras hur lång som helst på dina resterande 33000 kr som är över.

med den beräkning du gör hamnar man i spalten för konkurser , prova gärna .

avskrivningar är bokföringsteknik . på pappret. skattemässigt  är min grejer avskrivna . ja men  för den som nyttjar verktyget är den värd lika mycket som vid investerings tillfället . avskrivet eller inte.
en dyr gubbe , vad är dyrt? ring efter en data konsult  det ligger mellan 850 1500 i timmen plus moms verktygen hann behöver kostar 200 000 ,advokaten jag tog hjälp av i ett mål man var inblandad i brydde sig inte om att titta i pappren innan hann fått 20 000 där efter 2500 i timmen , bilmecken på volvo som servar bilen kostar1300 kr för att byta olja .filter .
ska vi ha speciella bilmeckar som bara byter glykol vatten i bilen och en annan som utför reparationer , funkar inte på det viset
samma sak gäller i kyl-vvs branschen. lätt eller svår arbets uppgift  går till samma montör -firma med ansvars försäkring och kunskap för sitt arbete , obelix


Jag håller faktiskt med obelix, egentligen är det ju rätt sjukt att "bråka" om några tusenlappar hit och dit för något som kommer att vara betalt på dryga 2 år och sedan spara 120000 på 15 år. Men att jämföra med datakonsulter etc känns inte helt rätt.
En storbanks datasystem står still och orsakar stilleståndskostnader på 10000 kr i minuten. Den konsult som rings in och får igång skiten är garanterat värd 10000 i timmen för banken och mer därtill. En advokat som räddar 50 miljoner åt ett företag i en process är nog värd ett par miljoner för företaget även om han "bara" får 2500 i timmen. Bilmecken som får 1300 för att byta olja och filter är garanterat värd pengarna relativt min granne som hällde glykolen genom ventilkåpan, det skulle grannen också tyckt om hon sluppit motorraset osv osv. I mitt fall planerade jag att skruva upp innedelen på en position som jag garanterat hade förbannat om jag köpt en pump på postorder och smackat upp själv. Det var min installatör som rådde mig att sätta den där den nu sitter, inte helt utan gnöl från min sida. Men jag fattade inte hur bra det blev förrän efteråt. Jag undrar hur många som sitter med innedelen i vardagsrum, kök, sovrum osv och svär ve och förbannelse över att dom skruvade upp den där? Men låt amatörerna som är så korkade så att dom inte ens förstår hur korkade dom är göra alla misstag, i jakten på att missunna installatörerna sitt salt på bordet. fiR: Sen får L/L så dåligt rykte att ingen tror att rätt pump kan försörja ett helt hus (som inte har gunnebostängsel som väggar och tak) i princip ner mot -20.
Sen så sitter dom där med en pump dom inte kan köra för att den stör det dagliga livet, sömnen, ojämn temperatur, behov av konstant stödvärme osv osv etc etc.
Kanske därför jag fått så fina siffror att redovisa?? ;) Vad har jag för COP på min installation, kontra en som kräver konstant stöd pga ej optimerad placering, eller ej optimal dimensionering av pump etc, kanske var min installatör värd procent på min besparing??? Tänk på den frågan lite.  :D
Kan vi inte dra igång en ordentlig folkstorm på detta inlägg som när jag redovisade mina förbrukningssiffror??  ;D
Ps. Fick också tillbaks nästan 1500 på ROT avdraget. För mig, erkänner jag, att det var väl värda pengar att betala ett proffs för installationen. Och för många andra skulle det ha varit det av de klena besparingarna, och behovet av stödvärme att döma. Jag glömde faktiskt att räkna in ROT avdraget när jag räknade på hur lång tid min pump är totalt intjänad, det står 2,3 år i fottexten, jag skall snart ändra till det mer riktiga 2,1 år  *roflmao*.
 / hej dÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #42 skrivet: 03 november 2005, 20:57:24 »
Förlåt men jag förstår inte resonemanget.  "Att bråka om några tusenlappar" går väl åt bägge håll?
Själv anlitade jag en kylfirma för att installera min L/L VP för snart två år sedan. Pris ca 2500 kr. inkl moms.
Kylmontören kom med en stor och välutrustad bil och hade dessutom med sig sin lärling, tillika son, på ca 20 år.
Grabben gjorde hela jobbet under behörig arbetsledning.
Priset för tid och kompetens var/är helt rimligt.  Det går väldigt fort att installera med rätt grejor och när det inte är första gången. Städning gjorde jag själv efteråt i samråd med kylteknikern.
"Städa gör du väl själv då jag debiterar per timma" lät rimligt. Det vore mig främmande att sätta en så kompetensutvecklad person på att städa. ;)

Men det jag menar är att installation av en L/L VP är ingen "rocket science"
Tycker man att det är det är man kanske inte lämpad för jobbet. ::)

Och för den saken så är jag själv egenföretagare sedan 87 så viss koll på ekonomi har man.


Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #43 skrivet: 03 november 2005, 21:06:31 »
Det var väl kul att du gillade att sponsra grabbens utbildning, annars brukar man få betala sin utbildning själv. ;)
Städningen sa jag också åt installatören att jag skulle sköta av samma skäl som du.
Tyvärr så städade han bort sina verktyg, vakuumpump etc, vilka jag hade tänkt städa hem. ;D

 / hej dÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #44 skrivet: 04 november 2005, 20:54:19 »
priset pÃ¥ dom andra aktörena. advokaten -bilmecken  - data konsulten o.s.v . det var inte meningen att klanka pÃ¥ deras timm debitering om det uppfattades sÃ¥ ber jag om ursäkt, det var menat som en jämförelse . alla behöver en kostnads säkrad timmdebitering , obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!