0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För eftermontage är elmätare och energimängdsmätare det enda rimliga, tänka på att montera korrekt med raksträckor osv. Det finns flera typer, vinghjul, induktiv, ultraljud. Mer eller mindre känsliga för beläggningar/smuts.Samt tempgivarplaceringen, varje 10-dels grad fel blir också felvisning på effekten, särskilt vid små delta.(Att hänga på en Climacheck på kylkretsen kostar betydligt mer så inget för hemmavillan, å andra sidan får du en överlägsen diagnos/övervakning hur maskinen går.)
@Schnyggve:Använder ni varken lampor/tv/kyl&frys/dator etc? Nice förbrukning
Totalt 1621 kwh
Hmm, hur gör du? 47 grader inomhus?
Ah du har en Viessmann så du får det där gratis? Måste en flödesenergimätare till i ett normalt system för att få fram energi eller cop?
Som jag skrivit tidigare.Har du bara trycken(högtryck/lågtryck) i kylkretsen, samt temp före efter kondensor+suggas så får du i köldmediediagrammet fram entalpin (kJ/kg) före resp efter förångaren. Multiplicera den entalpidiffen med massflödet(kg/s) i köldmediekretsen(känt ifrån tillverkarens data på kompressor i driftfallet). kg/s*kJ/kg=kJ/s=kW=effektenAlternativt räknar du också entalpidiff före/efter kompressorn, så får du COP, som du multiplicerar med kompressorns tillförda/uppmätta eleffekt. (Den uppmärksamma kan här dra av några procent i korrigering pga strålningsförluster i kompressor.)
Förbrukning under septEcoAir: 223 kWhEcoEl : 0 kWhHH : 365 kWhTot : 588 kWh//Ronnie
hej Vad har du för kostnad i hushållsenergi för den ingår väl ej?//kjulakalle
man börjar snart gråta. jag gissar att pumpen kommer ha tatt alla fall 450kwh när denna månad är slut. Med min katastrofala hushållsel lär det blir strax under 1000kwh på månaden. Något måste göras.