Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Farthållare besparing/förlust ??  (läst 18069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #15 skrivet: 30 september 2011, 09:16:32 »
Jag har experimenterat mycket med körstilar och bränsleförbrukning. Jag tror jag är mycket bra på ecodriving (bäst av ca 100 på en utbildning jag gick tidigare) Tänker alltid eco när jag kör, eller rättare sagt det sitter i ryggmärgen numera. Ändå har jag faktiskt svårt att märkbart slå min farthållare i min Ford Focus 2010:a. Jag kör de flesta sträckor med farthållare men använder det ändå "aktivt" d.v.s. ser jag att jag börjar närma mig en traktor eller långsam lastbil trycker jag ner hastigheten. Bromsen använder jag väldigt sällan.

Vissa extremt kuperade sträckor märker man att ecodriving är överlägset farthållaren.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #16 skrivet: 30 september 2011, 10:48:51 »
Jag har inte farthållare på någon bil jag har i drift för tillfället, men tidigare erfarenheter tycker jag visar att det vanligtvis inte är någon större skillnad på förbrukningen om man kör "normalt" själv eller använder farthållaren. Om man verkligen anstränger sig för ecodriving kan man kanske komma något lägre utan farthållare.

Ett fall där det definitivt lönar sig att köra utan farthållare är om det är kuperad väg och en bil som är högt växlad och där motorn av någon anledning är oekonomisk vid segdragning (det kan t ex röra sig om överdriven fullgasanrikning eller att motorn har så hög kompression att den måste gå med onormalt sen tändning vid fullgas och måttliga varvtal för att inte spika), där kan man spara mycket bränsle på att växla ner i uppförsbackarna istället för att segdra på högsta växeln. Ett bra exempel på sådan motor är alla de 1,8 l 66 kW-motorer som satt i olika VAG-bilar på 90-talet.

Man bör också komma ihåg att om motorstyrsystemet är gjort så att det stänger av bränslet helt vid motorbromsning, så lönar det sig som regel att rulla på högsta växeln med släppt gas i utförsbackar istället för att lägga ur växeln som en del ecodrivingförespråkare propagerar för.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #17 skrivet: 30 september 2011, 10:52:29 »
Men då har man ju en lägre snitthastighet? Då får man ju jämföra med rätt snitthastighet för bilen med fartkontroll för att få rättvisa siffror?

//snuppesno

Jag ska väl försöka hitta länken. Men om jag mins rätt så var snitthastigheten lika. Hade väl något att göra med att bilen drog väldigt lite när närmade sig motorbromsläge typ något sådant.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13352
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #18 skrivet: 30 september 2011, 11:04:00 »
Peugeot hade en trevlig liten grej. Utöver farthållare hade den maxfart. Man klickade i maxfart sen kan man trycka gasen i botten om man vill, vilket faktiskt kan vara ganska skönt för benet. Eller bara nyttja den som det är tänkt.

Den funktionen har svärföräldrarna i sin bil. Det är otroligt bra när man kör på de krokiga vägarna här hemma med mycket timmertraffik - Normalt sett lägger man foten på gasen och bilen håller inställd hastighet. När man hinner upp nån lastbil så lättar man på gasen och väntar på lämplig omkörningssträcka, sen lutar man sig bakåt igen och låter foten sjunka ner i botten.

Iofs inte riktigt i botten för det finns en funktion som gör att man tillfälligt kan överskrida inställd hastighet genom att snabbt trycka ner gasen i botten...
« Senast ändrad: 30 september 2011, 11:08:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #19 skrivet: 30 september 2011, 12:02:25 »
Citera
Man bör också komma ihåg att om motorstyrsystemet är gjort så att det stänger av bränslet helt vid motorbromsning, så lönar det sig som regel att rulla på högsta växeln med släppt gas i utförsbackar istället för att lägga ur växeln som en del ecodrivingförespråkare propagerar för.

Det är väl inte ecodrivingförespråkare som anser detta? Det är nog enstaka personer på t.ex. detta forum som tror att det är så. Enligt ecodrivingens principer skall man alltid motorbromsa vad jag har läst och hört.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #20 skrivet: 30 september 2011, 12:20:22 »
Motorbromsen är väl ecodriverns bästa vän :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13352
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #21 skrivet: 30 september 2011, 13:34:49 »
Ja, så länge det lutar så mycket att man inte tappar så mycket fart att man måste gasa för mycket efter backen...
Alternativt före korsningar så kan man ju börja sakta in tidigare genom att motorbromsa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johnny2d

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #22 skrivet: 30 september 2011, 13:55:23 »
OT- Ta och knacka golfbollsmönster "dimples" på bilen a' la Mythbusters så tjänar ni en massa bensin. Väldigt kul avsnitt när dom provar det  Thumbsup

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #23 skrivet: 30 september 2011, 14:05:25 »
Det är väl inte ecodrivingförespråkare som anser detta? Det är nog enstaka personer på t.ex. detta forum som tror att det är så. Enligt ecodrivingens principer skall man alltid motorbromsa vad jag har läst och hört.

Under förutsättning att bilen verkligen stänger av bränslet vid motorbromsning. Om den inte gör det, så kan förbrukningen bli lägre om motorn får gå på tomgång än om den ska dras med på högt varvtal och få i sig tillräckligt med bränsle och luft för att hålla förbränningen igång. En del biltillverkare har ju avstått från motorbromsavstängning, de anser det bättre att hålla förbränningen igång så att inte katalysatorn kallnar i långa utförsbackar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #24 skrivet: 30 september 2011, 16:53:55 »
Tror nog att utan farthållare blir mest ekonomiskt, enda är att farthållaren håller exakt samma hastighet, det gör man sällan utan farthållare, Samt att man utan farthållare kan öka lite ned nedför att ha lite mer fart uppför, tycker farthållare sällan funkar i vardagstrafiken, kan bara bra om jag kör motorväg nattetid.

Men en modern dieselbil med modern Automatlåda är att föredra, modern Automatlåda som utnyttjar dieselmotorns kraft på lägre varv och växlar på låga varv, samt att många bilar med Automatlåda drar idag mindre bränsle än samma bil med manuell växellåda.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #25 skrivet: 30 september 2011, 17:11:37 »
Tror nog att utan farthållare blir mest ekonomiskt, enda är att farthållaren håller exakt samma hastighet, det gör man sällan utan farthållare, Samt att man utan farthållare kan öka lite ned nedför att ha lite mer fart uppför, tycker farthållare sällan funkar i vardagstrafiken, kan bara bra om jag kör motorväg nattetid.

Men en modern dieselbil med modern Automatlåda är att föredra, modern Automatlåda som utnyttjar dieselmotorns kraft på lägre varv och växlar på låga varv, samt att många bilar med Automatlåda drar idag mindre bränsle än samma bil med manuell växellåda.

Stämmer med mina erfarenheter. Men en av de mest bränslebesparande jag haft var frihjulet på mina Saab 96 och saab 96. Det tycker jag vi skulle införa på moderna bilar! Minns den "finessen" med glädje.
(Men inser att dagens system som helt stänger av bränsletillförseln vid motorbroms troligen är bättre särskilt i en elbil )
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13352
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #26 skrivet: 30 september 2011, 17:27:07 »
En elmotor behöver väl inte tillföras nån tomgångsenergi?

Det bästa med en elbil är att bromsa med motorn och ladda batteriet med den genererade energin.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #27 skrivet: 30 september 2011, 17:52:10 »
En elmotor behöver väl inte tillföras nån tomgångsenergi?

Det bästa med en elbil är att bromsa med motorn och ladda batteriet med den genererade energin.

Jo det var ju det..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #28 skrivet: 30 september 2011, 18:23:12 »
Det där är något kvinnligt fenomen. Jag blir helt jävla vansinnig på det ärligt talat. Både när jag åker med och när jag åker på samma väg.

Skulle bespara mig oänldligt med road rage om folk hade farthållare. Evigt omkörande fram och tillbaka när herrelösa bilar ska köra 147 i nerförsbacke och sen stanna i uppförsbackarna för att allt annat är mer intressant än att hålla farten. Eller nått sånt.

Nä, mer farthållare säger jag. Däremot är det garanterat mer besparing att köra snålt men det finns nog inte en människa i världen som orkar köra snålt i 50 mil? Sett över lång sträcka tror jag faktiskt farthållaren kan ligga bra till även förbrukningsmässigt, den tappar ALDRIG koncentration.


Håller fullständigt med. Får fullständigt psykbryt när framförvarandes hastighet pendlar upp och ned.
Vill ju bara i med farthållaren så snabbt som möjligt för att lugnt kunna luta sig tillbaka.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #29 skrivet: 30 september 2011, 18:32:11 »
Samma här. Hängde på släpet med grejjor till landet. Tänkte först köra om framförvarande bil innan skogspartiet, men den höll 85-90 (80 väg) så jag tyckte det blir bra, jag ligger bakom. Vad händer i uppförsbacken på väg in i skogspartiet, farten sjönk till 70  huvuddunk det var bara å ligga bakom i ett par km i pendlande hastighet tills chansen kom, sen flöt det på bra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!