0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men då har man ju en lägre snitthastighet? Då får man ju jämföra med rätt snitthastighet för bilen med fartkontroll för att få rättvisa siffror?//snuppesno
Peugeot hade en trevlig liten grej. Utöver farthållare hade den maxfart. Man klickade i maxfart sen kan man trycka gasen i botten om man vill, vilket faktiskt kan vara ganska skönt för benet. Eller bara nyttja den som det är tänkt.
Man bör också komma ihåg att om motorstyrsystemet är gjort så att det stänger av bränslet helt vid motorbromsning, så lönar det sig som regel att rulla på högsta växeln med släppt gas i utförsbackar istället för att lägga ur växeln som en del ecodrivingförespråkare propagerar för.
Det är väl inte ecodrivingförespråkare som anser detta? Det är nog enstaka personer på t.ex. detta forum som tror att det är så. Enligt ecodrivingens principer skall man alltid motorbromsa vad jag har läst och hört.
Tror nog att utan farthållare blir mest ekonomiskt, enda är att farthållaren håller exakt samma hastighet, det gör man sällan utan farthållare, Samt att man utan farthållare kan öka lite ned nedför att ha lite mer fart uppför, tycker farthållare sällan funkar i vardagstrafiken, kan bara bra om jag kör motorväg nattetid.Men en modern dieselbil med modern Automatlåda är att föredra, modern Automatlåda som utnyttjar dieselmotorns kraft på lägre varv och växlar på låga varv, samt att många bilar med Automatlåda drar idag mindre bränsle än samma bil med manuell växellåda.
En elmotor behöver väl inte tillföras nån tomgångsenergi?Det bästa med en elbil är att bromsa med motorn och ladda batteriet med den genererade energin.
Det där är något kvinnligt fenomen. Jag blir helt jävla vansinnig på det ärligt talat. Både när jag åker med och när jag åker på samma väg.Skulle bespara mig oänldligt med road rage om folk hade farthållare. Evigt omkörande fram och tillbaka när herrelösa bilar ska köra 147 i nerförsbacke och sen stanna i uppförsbackarna för att allt annat är mer intressant än att hålla farten. Eller nått sånt.Nä, mer farthållare säger jag. Däremot är det garanterat mer besparing att köra snålt men det finns nog inte en människa i världen som orkar köra snålt i 50 mil? Sett över lång sträcka tror jag faktiskt farthållaren kan ligga bra till även förbrukningsmässigt, den tappar ALDRIG koncentration.