Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luftvärmepump till källaren?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Luftvärmepump till källaren? (läst 16573 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zibrosc1235
Nam et ipsa scienta potestas est
Expert på värmepump
Antal inlägg: 508
Karma +5/-29
Kön:
zibrosc1235
SV: Luftvärmepump till källaren?
«
Svar #15 skrivet:
29 september 2011, 12:09:43 »
Citera
Citat från: Hiller skrivet 29 september 2011, 11:25:39
Hur många -grader klarar zibron kontra en riktig pump?
Du fortsätter med ditt egendomliga förklenande ordval om ngt du inte vet särskilt mycket om och som du ej har ngn erfarenhet av.. det ser mer och mer ut som att du startat tråden för att göra "en sk. dubbel rödluva.." Detta till trots:
Efter att ha monterat och driftsatt Zibro värmepumpen(SC 1235) för tre år sedan(det tog under en timme pga eller tack vare Parker Spanner kopplingen) har den levererat värme tryggt och säkert ner till minus 24 grader men då var nog cop-värdet nära 1, 0 förstås..
«
Senast ändrad: 29 september 2011, 12:11:21 av zibrosc1235
»
Loggat
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren
Hiller
Expert på värmepump
Antal inlägg: 586
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #16 skrivet:
29 september 2011, 16:42:31 »
Citera
Jag har inte frågat tidigare om hur pass långt Zibron orkar leverera men om det var mina förutfattade meningar att Zibron inte är en riktig pump så kan vi väl bara kika på vart den säljs någonstans --/
Levererar den värme ner till -24 får vi väl anse att det är helt ok... eller?
Kan Oraklet komma med lite mer info angående kompressor mm mm, kunnig kille den där./ Little red riding hood
Loggat
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13369
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #17 skrivet:
29 september 2011, 17:39:38 »
Citera
vad kostar det att få en sån pump installerad och hur länge måste man vänta nu när installatörerna har högkonjunktur?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Hiller
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #18 skrivet:
29 september 2011, 17:59:01 »
Citera
Billigast Panasonic pumpen som inte är parallellimport hitta jag hos Polarpumpen för 8900 + installation för 2800 efter rot + frakt 790... =2.5 Zibro pumpar...
Nån som vet någon annan hyfsad pump till rimlig peng?
Loggat
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9129
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #19 skrivet:
29 september 2011, 18:32:19 »
Citera
Du får nog kolla med Polarpumpen en gång till angående paralellimport på Panasonic
Panasonics CE,NE och HE modeller som är så kallade Nordiska modeller paralellimporteras av väldigt många företag så det är nog störst chans att hitta bra pris på dessa.
Paralellimporterade Mitsubishi och Fujitsu modeller går också att hitta ganska billigt då det är stor import av dessa.
Det som skiljer paralellimporterade modeller med samma modellbeteckning är som regel längden på garantin.
Då Zibro maskiner verkar ha snabbkoppling som händige harry kan koppla in själv så blir det väldigt svårt att hitta någon motsvarande "märkespump" till dom priserna där det krävs koning av rör och vacumsugning.
Att det inte riktigt är lagligt att trycka ihop snabbkopplingarna är en annan sak !
Fördelen med att köpa en en så kallad Nordisk modell oavsett om den är paralellimporterad eller kommer via
www.lmg.nu
eller
www.sverigepumpen.se
är att det går att få tag på reservdelar efter garantitiden, tror inte det är helt enkelt att hitta reservdelar till tex Zibro om 5 år, men det kanske är lika lätt framöver
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Hiller
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #20 skrivet:
29 september 2011, 18:58:31 »
Citera
ce9jke står med i LMG:s lista som VP:ar som är sålda av Panasonic Norden under föregående modeller men du är ju proffs på detta och jag har troligtvis fel.
http://www.lmg.nu/sve/tips-raad/undvik-att-koepa-vissa-modeller.html
Om jag frågar dig TS, är det värt att lägga mer än dubbelt så mycket på en märkespump?
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #21 skrivet:
29 september 2011, 19:17:19 »
Citera
CE modellerna är så kallade Nordiska modeller så även den äldre CEJKE som du hänvisar till.
Som jag skrev tidigare så paralellimporteras väldigt mycket Panasonic maskiner hit då dom även finns i tex Estland, Finland och Östeuropa med samma modellbeteckning.
Skillnaden brukar vara garantitiden samt att maskiner som kommer via LMG har man möjlighet att förlänga garantitiden på om så önskas.
Panasonic Sverige står bakom LMG och Kinnan (Sverigepumpen) då dessa 2 leverantörer är dom som Panasonic har utsett som auktoriserade återförsäljare i Sverige.
Skulle man som kund få problem med en paralellimporterad maskin oavsett märke och modell så kan det vara mycket svårt att få hjälp via dom Svenska distibutörerna om det skulle bli problem och sin egen återförsäljare har upphört med verksamheten av någon anledning.
Om det är värt att lägga dubbelt så mycket på en "märkespump" kan skilja sig åt hur mycket den kommer att utnyttjas samt vid vilka temperaturer den kommer att utnyttjas.
Om en icke märkesmaskin är hälften så effektiv och den ska användas många år framöver så blir det svårare att motivera ett köp av en billig maskin då som regel en märkesmodell låter mindre inne repektive ute samt klarar kallare väderlek.
Finns säkert riktigt bra udda märken men jag har dålig koll på dom billiga märkena och modellerna.
Sen så är det som jag skrev lite vanskligare med reservdelstillgången på dom billiga Kina maskinerna, blir du tvungen att köpa en ny maskin efter 3-4 år för att det inte finns delar så blir det dyrt i längden.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #22 skrivet:
29 september 2011, 19:19:54 »
Citera
Vad kostar en CE9JKE ? Är det den som kostar 8900?
Loggat
Hiller
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #23 skrivet:
29 september 2011, 19:27:45 »
Citera
Hade nog blandat ihop dem, JKE kostar 7900:- och LKE kostar 8900:-
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #24 skrivet:
29 september 2011, 19:40:58 »
Citera
Om du vill ha ett tips på vart man kan göra fynd på just Panasonic maskiner så är det på bauhaus
Men det gäller att ha koll på modellbeteckningar när man är där så man inte får med sig en skräpmodell om jag får uttrycka mig så, har sett modeller som dom säljer betydligt billigare än vad jag har köpt in dom för så jag är inte säker på att dom har full koll på prissättningen alla gånger och en uppmärksam kund då då göra en riktigt bra affär
Men var uppmärksam på modellbeteckningar när det gäller Panasonic då det vimlar av modeller med snarlika modellbeteckningar men där det kan vara skillnad som natt och dag i prestanda !!
Kanske dumt att tipsa om Bauhaus för min egen försäljning skull
Men dom som handlar på Bauhaus är nog mest händige Harry som tänkt sig att installera själv och inte bryr sig så mycket om garantier.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Hiller
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #25 skrivet:
29 september 2011, 19:49:02 »
Citera
Tack för tipset, bor tyvärr så dumt så vi har inget bauhaus i krokarna.
Bor 1,5 mil från Julas hjärta (Skara) så det blir väl en sån där Kinapuff
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #26 skrivet:
29 september 2011, 20:50:28 »
Citera
Åk till Örebro och släpp av gumman på IKEA Thumbsup
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #27 skrivet:
29 september 2011, 21:16:41 »
Citera
Skara är väl dina trakter Oraklet så du får väl se till att han/hon får en vettig maskin billigt
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Hiller
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Hiller
«
Svar #28 skrivet:
29 september 2011, 21:25:47 »
Citera
Smart Oraklet, IKEA funkar nog alltid.
TS: Jag har nog bränt mina broar hos Oraklet då jag valde ny pelletsanläggning istället för BV pga stram budget då man inte vill leva på blancolån... --/
Är inte aktuellt imorgon direkt, ska ut och resa lite först ner till värmen Thumbsup
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #29 skrivet:
29 september 2011, 21:46:49 »
Citera
Det är rätt, bränn degen på nöjen, det gör jag med
Skara är i mina krokar japp. Men jag är ett "proffs" och QC eller fulpumpar befattar jag mig inte med
. Skämtar
LLVP är inte min värld, och jag kan inte säga att jag vet ngt direkt om Zibro eller liknande maskiner. Jag monterar bara typ 5-10 st per år och då oftast Panasonic eller ME maskiner.
Jag har dock svårt att tro att förångaren är av samma storlek hos Zibro typ maskiner och jag betvivlar att dessa masiner har en elektronisk expansionsventil. Jag vet att Gree maskinerna kom med kapillär reglering och dem var inget vidare heller.
Men ska man bara värma en källare så kanske dessa maskiner funkar OK, jag kan inte svara på det eftersom jag inte har den erfarenheten
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luftvärmepump till källaren?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1022
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info