Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan hÃ¥rddisken skära?  (läst 8814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #30 skrivet: 27 september 2011, 09:00:35 »


David, jag behöver ingen forskardator eller speldator. Jag skall ha en med tangentbord, stor skärm, snabb processor å så ska den vara energisnål Thumbsup

HÃ¥ller med. En vanlig imac 27 duger fint!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #31 skrivet: 27 september 2011, 16:43:16 »
Ok, sorry. Jag utgick ifrån att det var en värsting super-duper-maskin, med alla tänkbara och otänkbara finesser du rekommenderade. Jag tittade inte ens vad det var.

När ni som uppenbart kan massor om något specifikt ger råd så tror min reptilhjärna att om ni rekommenderar något så är det något ni själva har, eller vill ha.

Jag skall jobba pÃ¥ den fördomsbiten lite, sorry  Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #32 skrivet: 27 september 2011, 17:15:08 »
Jag har flera datorer och har haft MASSOR av datorer och servrar. Och visst har jag även en imac 27 på jobbet. :)

Nackdelen är ju att det är en Mac, om man nu inte gillar mac. Och så är den dyr.

Men en SSD disk är aldrig fel. Den kan förvisso också gå sönder, som allt annat, men den kan inte skära för det är inga rörliga delar. Och så är den snabb. Nästa viktiga del är mycket minne. Har du sjukt snabb HDD och mycket minne så klarar du dig mycket länge. En bra investering tycker jag!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #33 skrivet: 27 september 2011, 17:19:48 »
SSD-diskar har MYCKET mer problem än vanliga än så länge och vid krasch så är allt verkligen garanterat borta.
Intel SSD är bättre och några fabrikat går garanterat sönder inom 6-12 månader.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #34 skrivet: 27 september 2011, 18:08:19 »
Så, jag tänkte redan igår dammsuga ur chassit men det gavs aldrig tid, dessutom ville jag före det betala mina räkningar om utifall min dator helt skulle behaga att ge upp.

Nu idag har jag betalat mina räkningar, men valde att istället blåsa rent från damm med hjälp av tryckluft, som jag blev rekommenderad tidigare i tråden. Kan jag eliminera risken för statiska stötar så gör jag det Thumbsup

Nåväl, eftersom jag har min kompressor i det skjul där de tusentals myggen valt att bosätta sig så tror jag att jag nu slagit två flugor i en smäll, eller myggor om man får lov att ändra talesättet efter de faktiska omständigheterna.

Så mycket damm och sådan kraftig dammdimma finns det inte någon som kan överleva utan att hålla andan. Jag visste om det så jag höll igen andningen men myggen kan troligtvis se fram emot en mycket smärtsam höst med lugnemfysem och KOL. De går en för tidig död till mötes.

(Skulle inte det lyckas så handlar min bättre hälft i detta nu, och är av mig ombedd att också köpa några flaskor Radar.)

Skit samma, datorn är nu igång igen och verkar faktiskt lite snabbare, och jag inbillar mig att missljudet jag tidigare tyckt mig höra nu avtagit en smula i styrka.

Det känns bra, sÃ¥ nu kan jag deleta säkerhetskopiorna jag tog igÃ¥r.  ;)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #35 skrivet: 28 september 2011, 16:17:25 »
Att blåsa datorn någon gång om året är aldrig fel! Både invändigt med tryckluft samt disken med FORMAT C: ifall man kör Windows... ;)

Alltid kul med nya datorer och att uppgradera, men oftast onödigt om man inte har dem till spel eller andra krävande uppgifter.
En CPU i Pentium-klassen har ju kraft så det räcker och blir över till allt normalt datoranvändande. Fast knappast med dagens programvaror får jag väl tillägga...

Den här Dell Dimension-burken på jobbet är antagligen ett par år, men varför byta ut något som fungerar?
Specifikationerna är P4 2,4 GHz, 512 MB RAM, 20 GB HDD och Mint Debian (Linux 2.6.32-5-686).
Allt flyter på snabbt och smidigt, men vissa webbsidor kan få den att lagga. Och speciellt NyTeknik.se av någon anledning...
Vi använder den till bokföring, fakturor, tidningsreturer, bankärenden, orderläggning, mail, musiken som spelas i butiken, utskrifter av skyltar m.m.. och den står på dygnet runt.
Argumentet för en ny dator är mest lägre elförbrukning, men tar ju ett tag innan man kan räkna hem det med. Den här kanske drar 60-70 W medan en modern ligger på 30-40 W?

Verkar ju annars vara just i företag som äldre datorer lever vidare. :) Vi har en leverantör som verkar använda något system från 80-talet.
Fakturor och följesedlar skrivs ut på sådant där papper med hål på sidorna, och naturligtvis med nål/matrisskrivare.
Någon gång när vi råkat dubbelbetala eller (hoppsan) missa en faktura så har de skickat med en "print screen" över saldot och det är inte något pek-och-klick-gränssnitt där inte. ;D
Men det fungerar ju uppenbarligen..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #36 skrivet: 28 september 2011, 16:35:56 »
Ofta klarar sig företag med gamla datorer som kör windows på grund av att dom också har gamla mjukvaror. Med de brister detta medför.

Kör man linux finns det ofta mer lättviktsprogram att välja bland. Så vida det inte är för mycket JVM skräp :)

Det borde införas skrotningspremie på gamla datorer :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #37 skrivet: 28 september 2011, 17:39:47 »

Det borde införas skrotningspremie på gamla datorer :D

Då skulle min bli än mer unik, och jag skulle kunna visa upp den på veterandatorträffar och få beröm för min klenod. Låter fint det :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #38 skrivet: 28 september 2011, 19:15:46 »
Ja efter en 30 år ca så får ju datorerna samlarvärde, om dom fungerar dvs. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #39 skrivet: 28 september 2011, 19:35:16 »
Fattiglapp får snart sin dator k-märkt, eller blir den d-märkt..? ( d som i destruktion....hehe)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #40 skrivet: 30 september 2011, 15:32:25 »
Det förtretliga oljudet kom tillbaka ganska snabbt, så jag tog isär chassit med datorn igång och bromsade fläkten med mitt finger.

Oljudet försvann, Karaff hade rätt i frågan om var oljudet kom ifrån Thumbsup

Nu finns det inga gränser för hur gammal den här datorn kan bli :D

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #41 skrivet: 30 september 2011, 15:53:57 »
Jag är tveksam till om man kan säga att effektförbrukningen är lägre hos en modern dator än hos en halvgammal. PC-datorer blev generellt mer och mer strömsnåla under första halvan av 90-talet, och jag skulle tro att de allra snålaste var tidiga 3,3 V-matade Pentium. Min gamla P90 (hopplock med Intelmoderkort från 1996, hårddisk och grafikkort som på den tiden var moderna, låda och nätdel från en gammal 286:a) drog 38 W (men gick upp till 53 W när CD-läsaren var uppvarvad). När jag har mätt på modernare nätanslutna datorer har jag knappast kommit under 100 W någon gång (bortsett från laptops). Det finns ju anledningar till att PC-nätdelar ofta har märkeffekter uppåt 300-400 W nuförtiden, och likaså finns det goda anledningar till de gigantiska CPU-kylare och klasar av fläktar på grafikkort och chipsetkretsar som man ofta ser i moderna datorer.

Som riktiga strömslukare bland äldre datorer kan jag nämna en IBM 386:a (undrar om den kan ha hetat PS/2 Model 80?) som visade sig dra 180 W (där var nog den stora boven två fullhöjds 5 1/4" diskar) och en AST 25 MHz 486 som drog 130 W, där var det framför allt klumpigt byggd logik på moderkortet med en massa PALar och TTL-kretsar som slukade ström, den var tillverkad innan det fanns färdiga chipsets för 486 på marknaden.

När det gäller trådens grundfråga om oljud från gamla hårddiskar så är min teori att det ofta beror på gammalt hårdnat smörjfett i kullagren för spindeln. Man märker ofta att en gammal disk låter riktigt illa när den nyss är igångkörd, men blir betydligt tystare efter att ha stått uppvarvad någon timme och blivit genomvarm. Men i vilket fall är det nog en bra regel att rädda undan värdefullt data per omgående om man börjar höra onormala ljud från disken.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!