Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan hÃ¥rddisken skära?  (läst 8827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #15 skrivet: 26 september 2011, 19:53:11 »
Kan med säkerhet säga att man kan skära sig på en hårddisk om man försöker öppna den. Jag hade avbildat den direkt. 03? Är det gammalt? :o Jag kör IBM från samma tid, fast jag har garderat mig med en extra. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #16 skrivet: 26 september 2011, 19:56:58 »
Back to topic (för tillfället  :D )

Jag tänkte kopiera över ett antal dokument till en extern hd på 2 TB jag har i routern, men eftersom samtliga som jag delgivit lösen till nätverket kommer åt materialet där så skulle jag vilja ha en egen mapp som är typ lösenordsskyddad och låst. Är det något som är enkelt att fixa?

Skall jag göra en backup på fakturor, offerter och andra dokument så vill jag ju inte att ungarna och deras kompisar skall kunna sjabbla bort dessa Sc:,h

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #17 skrivet: 26 september 2011, 20:07:03 »
Ärligt talat, har du verkligen inte backup på sådant redan. En hårddisk kan tvärdö och en 8 år gammal disk är en extremt gammal disk. Jag har alltid en kopia i min NAS och där körs RAID-spegling.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #18 skrivet: 26 september 2011, 20:14:26 »
Jo, nu har jag det Thumbsup

Jag vet att jag är sjukt bekväm. Jag tror jag skulle bli ganska ledsen om många bilder på barnen försvann osv. så där har jag varit noga att bränna backuper på skiva. men det går för länge mellan varven. Tiden går så fort och man tänker inte på att man har osäkrade bilder sedan kanske två år tillbaka.

Hur ofta säkrar ni andra ert material, varje dag?

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #19 skrivet: 26 september 2011, 21:13:04 »
Inse nu att den är slut. En dator från 2003,oavsett prestanda på den då, är klart långsammare än de långsammaste som finns att köpa idag. Hänvisar till Morse lag...
Om du endast tittar på HDD så är väl dessa 10 ggr snabbare idag är för 8 år sedan, fanns väl inte ens sata på den tiden. Själv följer jag Morse lag, bytar var 18 månad.

Sicket trams.

Det handlar bara om vad man betalade för 10 år sen, men 15krmp scsi diskar var ruskigt snabba när de kom, och är fortfarande helt ok om man jämför med ide (sata).

Sen håller hårdvara olika, på industrier tickar gamla datorer på i mååånga år innan de byts, ofta för att nya inte fyller kraven. Eller håller för den delen.

Det du inte tagit backup på idag, kan vara borta i morgon!
Hade en robot på jobbet där vi byggt nytt program, åtskilligt arbete nedlagt.
Skulle ta en backup (pga tidsbrist) dagen efter, så man kunde fixa ev buggar o så först. Dagen efter låste sig roboten, när jag startat om va systemet helt blankt vilket aldrig hänt innan. Blev lite svettig o kände tusenlapparna segla iväg.. som tur va hade teknikern tagit en arbetskopia som han kunde maila över ;)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #20 skrivet: 26 september 2011, 21:22:24 »
Kan man se i enhetshanteraren vad för HD man har?
Jag hittar inget som jag kan identifiera som HD, däremot så verkar processorn vara en Pentium4 på 2,80GHz.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av datorer, men jag vet att jag lade till massa grejor på den här och att den blev mer än dubbelt så dyr. Men den har varit jäkligt bra hitintills. :)

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #21 skrivet: 26 september 2011, 21:36:25 »
Enhetshanteraren -> diskenheter
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #22 skrivet: 26 september 2011, 21:49:52 »
Tack tack, fast : ST380011A säger mig ingenting.

Antagligen betyder det:Antik, köp en ny som är snabbare än vad du behöver..

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #24 skrivet: 26 september 2011, 22:49:35 »
Back to topic (för tillfället  :D )

Jag tänkte kopiera över ett antal dokument till en extern hd på 2 TB jag har i routern, men eftersom samtliga som jag delgivit lösen till nätverket kommer åt materialet där så skulle jag vilja ha en egen mapp som är typ lösenordsskyddad och låst. Är det något som är enkelt att fixa?

Skall jag göra en backup på fakturor, offerter och andra dokument så vill jag ju inte att ungarna och deras kompisar skall kunna sjabbla bort dessa Sc:,h

Tanka ned truecrypt sÃ¥ kan du göra en fil-image som mountas sÃ¥ att det blir en diskenhet - lägg i dina data där,  avmounta när du är färdig - truecrypt tar även hela hÃ¥rddiskar och även kan göra huvuddisken krypterad och man mÃ¥ste 'logga' in innan windows startar

Truekrypt är open source vilket innebär att den är väl genomlyst av väldigt kritiska granskare i avseende bakdörrar etc. (dom som pysslar med sådan är väldig nervösa för sådant och ingen möda sparas för att försäkra sig om att det inte finns något lurt gömt) och använde öppna välkända och vältestade kryptolgoritmer som är godkända för 'top secret' på regeringsnivå även i USA.

Man kan ocksÃ¥ lägga in gömda filer och och även olika OS som startas med olika password och det är komplett omöjligt att lista ut detta utifrÃ¥n att en sÃ¥dan fil eller hel OS finns gömd om du loggar in med 'fel' password och visar en tillsnoffsad men trovärdig miljö - dvs. visningsmiljön mÃ¥ste användas som 'skarp' sÃ¥ att det syns att den används regelbundet med alla dess smÃ¥filer som blir efter ett tag - inklusive vuxenbilder, mp3 och nÃ¥gra filmer lite lagom 'dolt' dÃ¥ det förutsätts att sÃ¥dant hittas när man analyserar en dator i tex. rättsfall .   

med bra vald password så kommer även NSA i USA ha verkligen stora bekymmer att knäcka det - om det går alls...

imagen kan du kopiera som backup vilket är mer än vad många kommersiella disk och filkrypteringsprogrammen erbjuder då de ha fått för sig att använda serienummer från HD, grafiknummer mm. vilket gör att filerna inte går att öppna i någon annan HW - vi har nämligen råka ut för detta på jobbet med 18 trasiga sektorer plötsligt på en disk som gjorde att inloggningsprogrammet inte startade - även om man gör en filimage för senare räddningsförsök på annan HD så går det inte trots att man har nyckel... Jäääääääävligt idiotiskt kan man säga...

SÃ¥dana saker ger bara en falsk säkerhet dÃ¥ mot brute force sÃ¥ hjälper inget mer än att algoritmen har sÃ¥ lÃ¥nga nycklar att det ta nÃ¥gra universums Ã¥lder att prova igenom alla alternativen och dÃ¥ behöver man inte ha nÃ¥gra serienummer frÃ¥n datorn - samma sak om man kör trippelkryptering med tre olika cryptoalgoritemer efter varandra - det ger inge högre säkerhet utan bara tar mer tid även om folk tror detta dÃ¥  brute-force provar nämligen _alla_ kombinbationer som är möjliga om det har tillräcklig tid pÃ¥ sig.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #25 skrivet: 26 september 2011, 23:54:40 »
Om du orkar med c:a 350-400:-, knatar du in på Kjell o Co, köper en 3,5" hårddisk på 380Gb, tar hem den, sätter den där din gamla hårdisk satt, sen strappar du om din gamla så att den nya heter C: medans din gamla får heta F:, sen laddar du ner programvaran (jag förutsätter att du har CD:n kvar med XP:n), sen går du ut på nätet och laddar hem den 3:e uppdateringen och så kör du vidare.

Oljudet tror jag är din fläkt, så du kan ju köpa en ny fläkt på Kjell också, och förmodligen är din låda proppad med damm så dammsugaren borde få hälsa på......

P.S, förmodar att du är admin medans ungarna och frugan får andra inloggningar på samma dator i xp, då kan dom inte läsa dina mappar typ "mina dokument", men när du sen gör säkerhetskopior måste då samma inställningar följa med.
« Senast ändrad: 27 september 2011, 00:00:28 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #26 skrivet: 27 september 2011, 00:12:21 »
Dammsugare måste jag vända mig starkt emot. Det blir härligt mycket statisk elektricitet när man leker med dammsugare i datorer. Det går dåligt ihop.

Kompressor/luftpåburk och blås bort dammet istället. Alternativt dra på dig lite astma på kuppen och använd dina egna lungor med risk för liv och lem. :D

Och nej; inte byta dator som fungerar. En ny behöver inte upplevas som snabbare någonstans. Är du nöjd, ha kvar och använd med nöje.

Backup tas varje dag, året runt och sparas i.. hrm, ett år. Yeah, I'm sick I need help. :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #27 skrivet: 27 september 2011, 00:20:58 »
Fattiglapp
Köp en ny imac 27 med ssd disk  8)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #28 skrivet: 27 september 2011, 06:14:20 »
xxargs, Jag skall inte jobba på CIA. Jag vill bara skydda filerna mot att deletas eller förvanskas :)

Ungarna använder inte samma dator, de har egna. Det är bara hustrun som "lånar" denna ibland. typ 5-15min om dagen, och då under egen inloggning.

Den extra HD:n sitter direkt i routern och nås av samtliga med tillgång till nätverket. Vi har lite film/musik mm på den bara.

Dammsuga datorn har jag gjort kanske var, eller vartannat år. Det har då varit välbehövligt. Med pälsdjur i huset blir det många skumma dammtussar.

David, jag behöver ingen forskardator eller speldator. Jag skall ha en med tangentbord, stor skärm, snabb processor å så ska den vara energisnål Thumbsup

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kan hårddisken skära?
« Svar #29 skrivet: 27 september 2011, 07:45:06 »
Jo, nu har jag det Thumbsup

Jag vet att jag är sjukt bekväm. Jag tror jag skulle bli ganska ledsen om många bilder på barnen försvann osv. så där har jag varit noga att bränna backuper på skiva. men det går för länge mellan varven. Tiden går så fort och man tänker inte på att man har osäkrade bilder sedan kanske två år tillbaka.

Hur ofta säkrar ni andra ert material, varje dag?

Använder Time Machine på Mackorna hemma, den stationära kör backuper varje timme mot en extern USB-disk, och jag har två externa diskar som jag alternerar mellan. Plockar med disken när vi åker till Dalarna och tar med den som ligger där, så om huset brinner ner, eller nån snor prylarna, så tappar vi bara det som hänt sedan vi var till stugan sist.

MacBooken har en extern disk, men den har inget riktigt viktigt, så där står disken kvar på skrivbordet.

Solaris-hojen kör speglade diskar, och ZFS-snapshots varje kvart. Där slarvar jag och har inga riktiga backuper. Jag får nog lov att fixa en extern disk att använda för backup.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 311
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!