0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejSjälv efter 1års körning kom jag upp till 10610kwh med "the old generation".Nu är ju hela huset ifrån -29 och har 13mm tretex i väggarna.Har börjat i sommar med att slå på 45mm på insidan,får se vad det gör med tiden.Nu körde jag inte bara med Zubadanen detta året,har ju 2st luft/luft åxå.Dom gjorde att jag kunde hålla minimal kurva på Zubadanen.Totalt hamnade vi på 16242kwh,och det är jag nöjd med,med tanke på vårat hus.Jag har dock inte varit så imponerad av N.G,så jag kommer att vänta med vidare installationer med Zubadanerna tills mera fakta finns.//Thommy Johansson
Efter ett halvårs frånvaro från forumet pga skiftande intressen under sommarhalvåret så kommer här en kort rapport inför hösten/vintern 2011/2012.Jag har kört testanläggning åt ME i 10 månader och är grymt nöjd med maskinen.Visst finns det delar som kan bli bättre, i vissa delar kan det bli mycket bättre, men när det kommer till "kärnverksamheten" alltså värmetillverkning så är det en grym maskin.Jag vet att de tankarna som släpps nu är uppdaterade styrmässigt och förhoppningsvis har ME tagit till sig de synpunkter som jag och andra testare haft under året.Jag återkommer med åsikter om den nya tanken när jag fått den och kört igång någon gång under hösten.Jag har kört hela vintern utan eltillskott, bara stödeldat lite i kaminen när det behövts.Förbrukningen från den 7/11 2010 till 24/9 2011 är 7508kWh.Utslaget på boyta blir det ca 36kwh/m2Jag räknar nog med att komma upp till ca 9000 när jag summerar året den 7/11.Man ska nog också komma ihåg att det har varit en kall vinter och många av de konkurrerande märkena har nog fått tugga lite elpatron i vinter. Det slår ju ganska hårt på elräkningen./Raptor
Har inte satt mig in i vad som är förbättrat å den nya tanken, kanske du kan upplysa mig?MvH Lars
Den är i sin helhet tillverkad av ME. VV-pruduktion sker via slingberedare istället för matel och det finns tillval vid beställning som gör att man får samtidig värme- och VV-produktion.Byggmåtten är mindre, fram för allt på höjden.Tillval för dockning av solpaneler finns på den nya tanken.Tillval i form av en trådlös innegivare som kan flyttas runt hur man vill i huset. Via den kan man aktivera extra varmvatten och ställa börvärde på rumstemperatur. Man kan ha upp till 8st sådana givare inkopplade vilket gör att man via schemaläggnings funktionen kan välja vilken givare som ska styra pumpen och vid vilken tidpunkt. På natten vill man kanske att sovrummets givare sak reglera tex.Lite kort om vad som är nytt. Den jag har är inte exakt den som säljs på marknaden. Min levererades för snart ett år sedan och det som säljs har uppdaterats med förbättringar, fram för allt på styren, enligt ME./RaptorOkej, lät som ganska vettiga förbättringar. Har inte varit helnöjd (köpte gamla modellen vid lagerrensningen inför den nya på sensommaren) med den vv-produktion. Som jag ser att några andra har skrivit så upplever även jag att vv-tempen sjunker väldigt snabbt. Men för övrigt så är den en kanonmaskin ! Tuppen upp./ Lars
Hej! Jag är ny här på forumet.Jag har installerat den nya tanken och tycker att det fungerar braUtedelen är en PUHZ-HW112HA och innerdelen heter EHPT20X-YM9A. har en fråga baraJag tycker pumpen går ofta den går i 2.5min och slår av i 3min. jag kör mot en trådlös fjärrkontrollDet tar även lång tid om man skall ändra tempen inne. jag har dålig koll på vad för parametrar som skall ställas in. någon som har erfarenhet av new generation.//MB
Jag har en NG som är ett år gammal. Jag kör också mot innegivare men upplever inte samma problem som du. Jag tycker att den går länge (för länge för att det ska vara energieffektivt) och den slår av när innetempen stigit 1 grad.Det kan ta ganska lång tid att ändra innetempen om man har en tung konstruktion som "lagrar" värme.Prova att öka cirkpumpen om du har den på lägsta fart. Jag har märkt att det kan begränsa pumpen om den inte blir av med värmen som den producerar,Kan du ställa innegivaren med 0,5 graders exakthet?/Raptor
Jag kan ställa innegivaren med 0,5 graders nogranhet men på pannan är det bara hela graderKan man inte avläsa temperaturen på tappvattnet på displayen på pannan?Då jag är ny på området har jag kanske en del dumma frågor.Jag måste göra något fel,jag har innergivaren på 23grader vattnet i pannan är 32grader när pumpen startar som den gör var tredje minut ger den ingen värme den bara rundpumpar?Sätter jag värmen på framledningstemp istället för innegivare går värmepumpen upp till 55graderOm man kör med framlednings temp istället använder man termostaterna på elementerna då.Huset är på 115kvadrat +40 i källaren som är uppvärmt har vanliga radiatorer huset byggt 1960 tillbyggt 1990 treglasfönster totalförbrukningen har legat på 25-28000kwa dom sista två åren med en diomel o oljepanna 4st i hushållet.//MB56
Hej! Själv har jag just installerat en RP60 mot en EHST-20C-YM9A (split) NG. Jag kör mot den trådlösa innegivaren (som måste vara inställt som ett målrum för att det ska fungera). Värmepumpen går mer eller mindre hela tiden på låg effekt och framledningstemperaturen är nu 28-30 grader då jag ställt innegivaren på 22 grader. Allt verkar fungera alldeles utmärkt /A
Hej! Jag är bara förvånad att värmepumpen går så ofta den går 3min och står still 3min på låg effektså när man kör med tråd lösa innegivaren behöver man inte ställa några kurvor eller max framledningstemp//MB56