0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det vore intressant att räkna vidare på "Svensk frikyla":150-200 m borrhål med kylbärare i slang kopplat till en konvektor eller två. Några sådana borde bidra speciellt om takhöjden är hög så att den varma luften får stanna högt uppe och ventilera bort den på natten i stället.Sedan en undring, blir inte 22-23° väl kallt? De flesta är väl vana med högre temp?/E
...Det finns mängder med undersökningar på när människan presterar bäst och de flesta har kommit fram till 22 gr. Fysiologer som gjort studier har helt bortsett från etnicitet och enbart sett att vid 15 gr under kroppstemperaturen trivs kroppen bäst att utföra arbete. Jag har inte själv läst alla studier och jag vet inte hur man kunnat mäta prestanda annat än subjektivt. Man kanske producerade några fler artiklar under en timma vid den temperaturen. En gambier tål värme mycket bättre än jag, men efter alla resor till Gambia sedan 1992 så har jag också sett arbetstakten när det är varmt oavsett yrke. Jag tror inte att man har sämre arbetskapacitet bara för att man är gambier utan det är klimatet som drar ner effektiviteten....
Det vore intressant att räkna vidare på "Svensk frikyla":150-200 m borrhål med kylbärare i slang kopplat till en konvektor eller två.
Temperaturen ett antal meter ner i marken är densamma som årsmedeltemperaturen. I tropikerna betyder det att det inte finns någon kyla att hämta med hänsyn tagen till temperaturfall i borrhål och konvektorer. Det måste vara ett klimat med stor temperaturvariation över året för att frikyla skall fungera under den varma årstiden.
"Det är inte så att jag kommer att resa till Mali utan jag förmedlar grejerna och hjälper till med kundskap".Det är klart att du ska resa till Mali, Ewald. Det är endast på plats som man kan få sig en uppfattning om hur milsvida skillnaderna är mellan Sverige och Mali/Gambia när det gäller nivån på infrastruktur, teknisk utrustning och underhåll.
Att det är stora skillnader är helt klart.Interessant vore det att studera klimatet. Vad jag läste kan nätterna bli ganska kalla i Afrika. Till och med minusgrader ?Har man stora temperaturskillnader mellan natt och dag är det fördelaktig med tyngre konstruktioner (t.ex. tegel) som har en viss värmelagringskapacitet och värmediffusivitet och små fönster/luckor för att minimera solinstrålningen till byggnaden. Tror det var det jag läste om Afrika i boken "Building in the tropics".