0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen känner jag till ngn som försöker producera el till sin VP med hjälp av solceller. Han har nyligen installerat en 0,66 kWp anläggning.
Kan man svänga upp och ner på tankegången?Jag tänker närmast på svalka via borrhål, månne det vara möjligt i Afrika?Vad vi vet idag:Hett eller varmt, aldrig svalt eller kalltSol mot plåt-tak -> blir hett som i en stekpannaJorden tar stryk av allt användande av förbränningsmotorerOch detta är en ekvation som inte håller.Så min fråga är:Kan man tänka sig att isolera ordentligt enligt nordiskt manèr?Om möjligt placera elmotorerna utomhus?Om det är möjligt med kyla från jorden, finns det maskiner som kan borra så djupt?Det är svår brist på vatten, gör det saken lättare eller svårare?Det går att göra el samt kyla av sol, tekniken kostar tyvärr mera än en dieselgenerator på kort sikt
Nu kan jag inte räkna på det men borde det inte gå att ta ut kyla ur en brunn?Vet inte vilka volymer det handlar om men om vattnet i brunnen håller sju grader så borde det väl bara vara att räkna på hur många och hur stora brunnar det behövs till vilket flöde.Om det finns en flod i närheten så är det ännu bättre, om fallet är rätt behöver du inte ens pumpa vattnet :-)Det vore trevligt att slippa värmeväxlare baserade på fasövergång eller vad man kallar en vanlig värmepump.Det är väl vad vi i sverige kallar frikyla?