0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Tänk på detta om du jämför värmepumpar med olika effektstorlekDet skiljer mycket i effektstorlek mellan de testade värmepumparna som kan delas in i två storlekar, 7-8 kilowatt, 9-10 kilowatt.
Ja det var väl en trevlig läsning Vad Thermia inte talar om i denna "Jämförelse" är att den ATEC som testades var på 10,6kW och att man gladerligen jämför den mot pumpar på ca 7Kw.Ett litet citat från Energimyndighetens test.Om 2 tredjedelar av utmanarna har 20-30% lägre effekt i starten så är det inte konstigt att man blir en "test vinnare" på pappret.Här är en jämförelse som jag tycker är mer rättvis eftersom man bara har de pump storlekar som man själv har med i testet.http://www.euronom.se/filer/EU_EnergiMyndigheten_Test_A4_2011.pdfHade varit mycket trevligare att ha med en ATEC 6 eller 9 i testet också så man kunnat se hur den varit mot de andra 8 pumparna som har effekten 7-8kW.
I den test du hänvisar till finns ju inte ens ATEC med!
Överför man Thermias presentation av testresultaten till bilvärlden och man skulle jämföra en Porche Cayenne med en Cassalini mopedbilDe ligger väl i samma effektklass
1.Hur förändrar märkeffekten COP vid olika temperaturer?2.Hur förändrar märkeffekten Ljudet?3.Hur förändrar märkeffekten årsCOP?4,Hur förändrar märkeffekten varmvattenproduktionen?
Har man ett behov av 100hk så blir Porschen det 'billigaste' alternativet.
Själv så tycker jag att "mitt" märke "vann".. :,v(