0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejIbland nördar jag in mej på saker. Igår vägde jag en korg med ved (som definitivt inte är torr). 15,1 kg. Idag vägde jag samma korg. 14,6 kg. Det har alltså försvunnit 0,5 liter vatten!Men nu är frågan: - Hur lång tid tar deta att torka ved inomhus?MVH/Gano
Ja, nu har man ju själv blivit vedeldare på gamla dar och detta med vedtorkning är liksom aktuellt, samt nytt för mig... Blev lite nyfiken på detta med "snabbtorkning" och tog en smalare kluven björkbit som blev nedtagen igår, alltså mycket färsk. Biten placerades precis bredvid den varma vedspisen, när jag la dit biten vägde den 450g. Ca 4 timmar senare vägde biten 405g. Om jag inte har helt fel så ska vikten/fukten ner 30% för att få dom 20% fuktighet som är ok för ved. Alltså borde man kunna snabbtorka med värme och få veden ok på mindre än ett dygn om man inte har för grova klabbar?? Att man sen får "mycket" fukt som avdunstar lär ju bara vara bra för inneklimatet.... Sen detta med energiåtgång att torka veden borde väl knappt vara värre/högre än ha tvätt på tork inne...
HmmSkulle ju höra av mej efter att jag vägt korgen igen. Men så blev det inte, någon hade möblerat om i vedkorgarna. Nästa gång får man sätta en lapp "Rör ej, vetenskaplig utredning pågår".
Jag kan se det framför mig, och sen övriga familjens anklagande blickar. Thumbsup
Byt ut ordet anklagande mot "idiotförklarande" så blir det 100% rätt. MVH/Gano