0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag ju inga erfarenheter från kvarteret utan egna erfarenheter med en luft/Vatten värmepump på 8kWDe erfarenheterna samt att huset är nästan lika stort som det TS har och med en för brukning som är väldigt lik den jag hade innan installation av VP samt att fastigheten ligger längre söder ut(ca 30mil) än vad jag bor gör att jag antar att en 8kW borde vara ganska rätt.Förra vintern som var ordentligt kall hade jag ca 200-230h tillskott med 4,7kW elpatron vilket ger ca 1100kWh spetsAtt överdimensionera en luft vatten går bra under rätt förutsättningar och CC160 är inte en sådan förutsättning eftersom värmepumpen jobbar direkt mot radiator slingan (CC160 är i stort sett bara en varmvattenberedare med VP styrning) .Har man då för stor VP riskerar man att få väldigt många start/stopp som sliter på kompressorn vilket sliter en del.
Jag bor i Skåne i ett hus på 140 kvm + 75 kvm källare (där jag vill ha lite underhållsvärme). Just nu värms huset med olja men jag vet inte förbrukningen (har bara haft huset sedan maj) men de förra ägarna gjorde väl av med 3-4 kubik.
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering