Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?  (läst 64972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #75 skrivet: 12 september 2011, 15:40:04 »
Eftersom det är ett slutet system sÃ¥ är inte den fysiska höjdskillnaden intressant - Vattnet pÃ¥ väg ner drar ju med sig vattnet upp. Det enda pumpen behöver övervinna är det totala flödesmotstÃ¥ndet...  *vinkar*

Och jag hade en länk där man kunde räkna ut online vilken tryckhöjd man behöver. Det beror ju t.ex. på vilken värmeväxlaren man har osv .... man måste summera upp alla motstånd i systemet som t.ex. värmeväxlaren i tanken, golvvärmeslingan, osv

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #76 skrivet: 12 september 2011, 16:32:32 »
Det är nog lätt att röra ihop mina inlägg.
Som extern CP för värmesystemet har jag en grundfos alpha 2 som driver hela värmesystemets flöde etc. Här behövs hyfsat med pulver.

Som pump för varmvattencirkulation (VVC) har jag grundfos UP15-14 som bara är en liten varmvattenslinga som cirkuleras där trycket kommer från kommunen och min pump borde därför klara sig med ytterst lite kräm. Så i detta fallet, även om VVC pumpen drar lite, är det här jag skulle kunna spara energi i första hand. Dvs jag har mer pulver än jag behöver.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #77 skrivet: 12 september 2011, 16:56:00 »
Det behövs extremt lite effekt i en vvc slinga i ett hus. Har du provat att stänga av den? När jag har min avstängd så har jag hyfsad själv cirkulation. Enbart det sista tappstället som kanske tar några sekunder längre än med pumpen igång. Men det jag var lite nojjig med var att min retur höll 40 grader. Prova stäng av den du har och se efter någon timme hur det fungerar. Då märker du hur lite effekt som behövs.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #78 skrivet: 12 september 2011, 17:28:49 »
Den är ju inte lika snäll som min CP alpha 2 som har en display som visar watten  :'(
Du skall vara glad så länge den inte visar något vatten...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #79 skrivet: 12 september 2011, 19:58:41 »
min grundfos up 15-14 VVC pump drar 25watt, mätte just.

Tillsammans med min mät/styr/regler/webb/-server blir det ca 40w kontinuerligt. dvs 350kwh per år.

Om jag fick tag på en VVC pump som drar 5w i stället för 25w så kan jag lägga undan 200kr per år. Då pumpen redan sitter där blir det nog till att låta den göra det tills den kläggar ihop lr nått.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #80 skrivet: 12 september 2011, 21:18:00 »
min grundfos up 15-14 VVC pump drar 25watt, mätte just.

Tillsammans med min mät/styr/regler/webb/-server blir det ca 40w kontinuerligt. dvs 350kwh per år.

Om jag fick tag på en VVC pump som drar 5w i stället för 25w så kan jag lägga undan 200kr per år. Då pumpen redan sitter där blir det nog till att låta den göra det tills den kläggar ihop lr nått.

Jag satte in en sån här i huset i Dalarna:

http://www.ebay.de/itm/Wilo-Zirkulationspumpe-Star-Z-Nova-DN-15-1-2-4-5-Watt-/310343415047?pt=Systemkomponenten_Heizung&hash=item4841e8b507

4,5W ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #81 skrivet: 12 september 2011, 22:10:55 »
@ David Rinnan

Så långt att jag förstår är ditt problem att pumpen Alpha2 går för fullt, rätt ?

Hörde från flera håll att det finns sådana problem. Att "pumpen förlorar minnet" eller vad tyskarna påstår ... men men ... vem vet hur de installerade den.

Hur är den ansluten/ inställd ? Den fungerar via "Autoadapt" eller ?  Kan du beskriva hur den är ansluten ? Den är ansluten via styrningen .... ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #82 skrivet: 12 september 2011, 22:40:44 »
Jag satte in en sån här i huset i Dalarna:

http://www.ebay.de/itm/Wilo-Zirkulationspumpe-Star-Z-Nova-DN-15-1-2-4-5-Watt-/310343415047?pt=Systemkomponenten_Heizung&hash=item4841e8b507

4,5W ;)

OMG en sån ska man ha. Vad kostar frakten månne? Landar man kring en tusing är det ju värt helt klart :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #83 skrivet: 12 september 2011, 22:45:20 »
@ David Rinnan

Så långt att jag förstår är ditt problem att pumpen Alpha2 går för fullt, rätt ?

Hörde från flera håll att det finns sådana problem. Att "pumpen förlorar minnet" eller vad tyskarna påstår ... men men ... vem vet hur de installerade den.

Hur är den ansluten/ inställd ? Den fungerar via "Autoadapt" eller ?  Kan du beskriva hur den är ansluten ? Den är ansluten via styrningen .... ?

Mjo alltså jag är osäker på om det är något problem egentligen så att säga.
Först och främst var jag intresserad av huruvida alpha 2 innebar någon energibesparing kontra exempelvis klass B eller värre - när pumpen går på max effekt. Och det har jag fått svar på att så är alltså fallet. Dvs en A-pump har ett värde även om den måste köras på max effekt hela tiden.

Nästa tanke är ju huruvida det är korrekt att den går med fullt spjäll hela tiden. Min tanke. Om den är korrekt dimensionerad, vilket jag inte har anledning att mistro egentligen, så borde den gå fullt just nu, i och med att alla element står helt ojusterade, helt ostrypta samt att inga termostater är installerade.

Om pumpen fungerar som den ska så gissar jag att den kommer börja varva ner i takt med att jag stryper in raddarna samt ännu mer när termostaterna börjar jobba.

Är det ett korrekt antagande.

I övrigt. Ja pumpen fÃ¥r startsignal av värmepumpen. Dock, sÃ¥ vitt jag förstÃ¥r, bara on/off. Resten är upp till pumpen själv och den stÃ¥r pÃ¥ autoadapt. Den börjar sakta men jobbar upp sig till typ max effekt om jag mins rätt är det 43 eller 49 nu kommer jag inte i hÃ¥g bara för det.. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #84 skrivet: 12 september 2011, 23:33:38 »
OMG en sån ska man ha. Vad kostar frakten månne? Landar man kring en tusing är det ju värt helt klart :)

Det är säckert en bra pump för vissa ändamal som varmvattencirkulation.

Men den duger väl inte för värmeanläggningar ? Cirkulation av varmt vatten i ett värmesystem ? Tryckhöjden är ju 0,00 m . Har man dessutom ett radiator system som jag förekommer ibland högre temperaturer än 65 °C. 

Förderhöhe: 0,00 m
Betriebstemperatur (max.:+65 oC): 20 o
C


 OBS: Ibland har man oftas en sÃ¥kallad "Legionellenschaltung" i varmvattensystemet, dvs att varmvattnet värms upp till över 70 °C (71 °C eller strax däröver) i vissa tidsintervall ( 1 vecka) och sen spolar man hela drikvattensystemet i nÃ¥gra minuter för att undvika legionella.

Pumpen klarar ju bara 65 °C ?

Jämför här:

http://de.wikipedia.org/wiki/Legionellen#Thermische_Desinfektion

Thermische Desinfektion [Bearbeiten]Legionellen werden bei einer Temperatur von mehr als 70 °C in kurzer Zeit abgetötet. Bei der thermischen Desinfektion wird daher der Warmwasserbereiter und das gesamte Leitungsnetz inklusive der Entnahmearmaturen für mindestens drei Minuten auf mehr als 71 °C erwärmt. Eine periodische Desinfektion (Legionellenschaltung der Regulierventile, üblicherweise 1 x pro Woche) bei vollem Desinfektionsvolumenstrom (innerhalb der Zirkulationsleitung) mit anschließender Kühlung durch nachströmendes Kaltwasser lässt eine sichere legionellenfreie Versorgung von Warmwasserverteilungssystemen zu

Frakten från Tyskland till Sverige är 10 till 20 EUR skulle jag tro.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #85 skrivet: 12 september 2011, 23:48:11 »
Jo precis just den pumpen var som rekommendation troligen avsedd som utbyte av min VVC pump Up 15-14. Som drar 25 w fast än det skulle räcka med betydligt mindre i den applikationen (typ 2-5w snarare än 25w). 

Den skulle mycket riktigt inte klara jobbet som min cirkulationspump för värmesystemet gör, alpha 2.

Ber återigen om ursäkt att tråden flög i väg i två parallella frågor. Den om vanliga CP och den om VVC pump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #86 skrivet: 13 september 2011, 00:15:33 »
Ja.

Men nog klarar den temperaturer upp till 70 °C under få timmar.

Fördermedientemperatur: Trinkwasser bis 20 °dH: max. +65 °C, im Kurzzeitbetrieb (2 h) bis +70 °C

Tillbacka till den andra frågan.

Hur mycket sparar man med en klass A pump jämfört med en t.ex. klass B pump.

Om vi tar pumpar med 4 m tryckhöjd då drar:

en klass B pump mellan 25 W och 45 W
en klass A pump drar mellan 5 och 22 W

SÃ¥ i snitt tar en klass A pump ca. 20 W mindre.

Om det löner sig beror sen pÃ¥ vad pumparna kostar, hur länge de är i drift (under ett  Ã¥r), el priset osv.

Om man bara behöver en pump som ska cirkulera runt vattnet behövs det troligtvis inte 4 m tryckhöjd. Då kan man ta en svagare pump som också förbrukar mindre el. Eventuell medtidsstyrning? Att den t.ex. startar några minuter innan man t.ex. hoppar i duschen?


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #87 skrivet: 13 september 2011, 00:57:20 »
@ David Rinnan

Vissa klass A pumpar drar 9 till 35 W. Men det sägs att den fungerar bra i praktiken.

http://www.ebay.de/itm/Laing-Heizungspumpe-Ecocirc-vario-E4vario-25-180-G-NEU-/180714069420?pt=Systemkomponenten_Heizung&hash=item2a1365ddac

Ska kolla närmare på dom.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #88 skrivet: 13 september 2011, 09:55:27 »
OMG en sån ska man ha. Vad kostar frakten månne? Landar man kring en tusing är det ju värt helt klart :)

Här har du en för EUR 103 inkl frakt:

http://www.ebay.de/itm/WILO-NOVA-Zirkulationspumpe-Star-Z-15-Vortex-4132750-/280587191172?pt=Sonstige_Hauselektronik&hash=item41544cc384

Typ 950:-
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #89 skrivet: 13 september 2011, 10:21:56 »
@ David Rinnan

Det du kan försöka om Alpha2 pumpen går på max är att koppla den från elen och koppla på den igen.



« Senast ändrad: 13 september 2011, 10:58:30 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!