Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?  (läst 64859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #60 skrivet: 12 september 2011, 10:28:35 »
 ;D du överlever nog Rinnan, cirkpumpen är ju inte den största strömtjuven i ett värmesystem....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #61 skrivet: 12 september 2011, 11:30:05 »
@ David Rinnan

Pumpen ska förstås vara anpassad till systemt (som också Ridax tyder på), dvs. du behöver t.ex. rätt tryckhöjd. Även en Alpha 2 (som inte är A klassad) har "intelligent styrning" som själv varierar varvtalet. Att en pump kan reglera varvtalet själv betyder inte automatisk att den är A klassad.

Sen beror det alltid på vad utgångssituationen är. Har du t.ex. en väldig oeffektiv pump som ska bytas ? Har en pump gått sönder och du funderar på vilken ny är effektivast osv.

@ cougar

Jag har t.ex. en vedpanna hemma och ett väldigt enkelt, äldre system. Då är pumpen den största el tjuven ;)

 *vinkar*

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #62 skrivet: 12 september 2011, 11:38:22 »
Även en Alpha 2 (som inte är A klassad) har "intelligent styrning" som själv varierar varvtalet.
Alpha 2 är väl A-klassad?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #63 skrivet: 12 september 2011, 11:48:35 »
Alpha 2 är väl A-klassad?

Förlåt, nu skrev jag fel.

Ja, Alpha 2 är A klassad.

Men Grundfos Alpha är inte A klassad, men har "intelligent sytrning" ändÃ¥, dvs  varvtalsreglering.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #64 skrivet: 12 september 2011, 13:28:51 »
Min förhoppning är att den när väl instrypning är klar och termostater börjar jobba att den ibland gÃ¥r lite lugnare och inte kör full fart hela tiden. SÃ¥ jag inte dör kWh-döden!  :o

Dina timmar och åter timmar på värmepumpsforumet drar samma kWh som en cirkpump i hundratals år, minst. Hur räknar du hem det surfandet? VA VA VA? :D
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #65 skrivet: 12 september 2011, 13:36:32 »
sen finns det ju ett EU direktiv (EG640/2009) som föreskriver en viss effektivitet på elektromotorer (och även cirkulationspumpar). Direktivet kommer att omsättas i 3 steg fram till 2017.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #66 skrivet: 12 september 2011, 13:37:49 »
;D du överlever nog Rinnan, cirkpumpen är ju inte den största strömtjuven i ett värmesystem....

Haha sege och cougar :)

Nej jag är inte orolig över driftkostnaden för pumpen. Och pumpen i fråga ingick i installationen av min anläggning så det är inget jag har räknat på utifrån ett investeringsperspektiv.

Det var mest att jag har reagerat på att den alltid varvar max fast den står i autoläge. Gissningsvis ändras detta så fort instrypning och termostater är på plats.

Men det viktigaste svaret av alla är att att sett till vad pumpen levererar så är den strömsnål även om jag har den går för fullt hela tiden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #67 skrivet: 12 september 2011, 13:40:18 »
Jag har ingen strömmätare på min VVC pump men den går ju fullt hela tiden även om jag stryper in. Här vore det kul och se vad jag kan spara på en 30-40 år. Måste dock först komma underfund med vad nuvarande härket drar. Det är en grundfos VVC pump. Mitt antagande är att allt över 5W för en mindre VVC slinga är helt förkastligt utifrån ett miljöhänseende
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #68 skrivet: 12 september 2011, 13:48:49 »
Tror inte den håller i 40 år:) Min höll 5 år. Kanske otur men med tanke hur den såg ut så vet i f-n. Är det någon av dessa du har.
http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/HMTE-5DDDDH
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #69 skrivet: 12 september 2011, 14:06:01 »
Tror inte den håller i 40 år:) Min höll 5 år. Kanske otur men med tanke hur den såg ut så vet i f-n. Är det någon av dessa du har.
http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/HMTE-5DDDDH

Skulle den hålla i bara 5 år skulle det ju inte löna sig att bygga in den. Men även andra tycker att det ibland kann finnas problem med dessa pumpar. De blev ju ganska billiga nu ...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #70 skrivet: 12 september 2011, 14:08:05 »
Tror inte den håller i 40 år:) Min höll 5 år. Kanske otur men med tanke hur den såg ut så vet i f-n. Är det någon av dessa du har.
http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/HMTE-5DDDDH

tycker det står grundfos UP 15-148 så det borde väl vara UP-15-14 BU80?
Så vitt jag kan se av dokumentationen står det 25w vid hastighet 3. Fattar inte vart jag ändrar hastigheten dock...........

den är ganska snygg så den behöver inte bytas från det perspektivet.

Just nu behöver den inte lyfta mer än 20 centimeter i VVC slingan. Eventuellt bygger jag ut denna i framtiden och då blir det kanske 1-2 meter höjd.

När den är geggig gör man rent den med tandborste såg jag i installationsmanualen, där jag för övrigt inte ser hur man ändrar fart på den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #71 skrivet: 12 september 2011, 14:26:27 »
Det är i alla fall denna pump jag egentligen pratar om.

http://www.badshop-web.de/product_info.php?products_id=166

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #72 skrivet: 12 september 2011, 15:02:39 »
Sen finns det den här

http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/HMTE-5DDDDH

Det är en vanlig cirkulationspump ... mest är dom klass B till klass D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #73 skrivet: 12 september 2011, 15:08:36 »
Just nu behöver den inte lyfta mer än 20 centimeter i VVC slingan. Eventuellt bygger jag ut denna i framtiden och då blir det kanske 1-2 meter höjd.

Eftersom det är ett slutet system sÃ¥ är inte den fysiska höjdskillnaden intressant - Vattnet pÃ¥ väg ner drar ju med sig vattnet upp. Det enda pumpen behöver övervinna är det totala flödesmotstÃ¥ndet...  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #74 skrivet: 12 september 2011, 15:25:11 »
alltså borde jag klara mig med en mindre. Jag ska mäta hur mycket VVC pumpen drar.

Den är ju inte lika snäll som min CP alpha 2 som har en display som visar watten  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!