Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad f-n är det med ryska flygplan?  (läst 6343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Vad f-n är det med ryska flygplan?
« skrivet: 07 september 2011, 22:53:38 »
Ibland önskar man de vore så sopiga så de inte ens klarar av att lyfta  :'(
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #1 skrivet: 08 september 2011, 06:26:46 »
De servar troligen inte planen så bra när de skall spara in på allt. Under kommunistiska Aeroflot flög man säkrare. Man sparade inte in på personal.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2011, 08:03:10 »
Hej

Saker som tillverkas i Ryssland håller generellt sämre kvalitet än i västvärlden. Det gäller säkert flygplan också. Man ser ofta att de inte håller toleranser, max-minvärden på kemisk analys, dålig ytfinish etc etc.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19393
  • Karma +15/-15
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2011, 16:30:17 »
Nu låter det som det bara är ryska plan som krashar knUp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2011, 19:53:02 »
R.I.P Stefan Liv och övriga :'( :'( :'( :'(
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2011, 20:37:13 »
Allt går att köpa för en bunt dollarsedlar. Säkert också en signatur på ett besiktningsprotokoll för ett flygplan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2011, 21:49:43 »
Det är precis som alla andra maskiner, det kan gå väldigt länge utan underhåll.. tills.. och då kan det gå illa.

Har hört att ryska plan byggdes rejält för att klara landning i eländiga marker, men att man ofta struntar i att underhålla.
Saknas pengar byter man inte det som fungerar i onödan..

Men det är väl knappast isolerat till öst, tyvärr.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #7 skrivet: 09 september 2011, 19:04:26 »
Under den hemska kommunisttiden tillverkadses prylar som verkade hålla i evigheter. De kanske så för jävliga ut och förbrukade mycket energi med de höll i all evighet. Dagens kapitalisttillverkade prylar är tvärtom bra på de flesta sätt men dehåller inte länge. en kyl, frys spis kanske håller 1 år eller 10 med mycket tur. Tråkigt att denna tillverkningsstartegi drabbar människoliv vilket det gör i mer är flygsektorn.


Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #8 skrivet: 09 september 2011, 20:25:07 »
Nu var det kanske inte planet det var fel på utan på bränslet och dess hantering. Dock så flyger jag inte själv med ryska plan.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #9 skrivet: 09 september 2011, 20:44:21 »
Det var nog vare sig fel på flygplanet eller bränslet..
Med ett sedan länge förfallet flygcertifikat "i bagaget" vågar jag nog påstå att det helt enkelt var överlastat!
Hur? med passagerare(tunga ishockeyspelare), med deras bagage(extremnt mycket per pax) och annat bagage(last mot extra betalning) för att öka vinsten  vid flygningen och för mycket bränsle i tankarna i förhållande till övrig last.

Det är mycket i denna videosekvens som tyder på det: http://www.expressen.se/nyheter/1.2555256/har-kraschar-det-ryska-planet
« Senast ändrad: 09 september 2011, 20:46:37 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9887
  • Karma +19/-4
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #10 skrivet: 09 september 2011, 20:59:10 »
Med ett sedan länge förfallet flygcertifikat "i bagaget" vågar jag nog påstå att det helt enkelt var överlastat!
Hur? med passagerare(tunga ishockeyspelare), med deras bagage(extremnt mycket per pax) och annat bagage(last mot extra betalning) för att öka vinsten  vid flygningen och för mycket bränsle i tankarna i förhållande till övrig last.

Det verkar ha varit 45 personer ombord inklusive besättningen, 43 döda och 2 överlevande enligt tidningarna. Planet var byggt för att ta 120 passagerare enligt Wikipedia. Därtill kommer besättningen. Det måste i så fall ha varit otroligt mycket bagage per person. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #11 skrivet: 09 september 2011, 21:12:32 »
Som pilot sitter man nämligen med "skägget i brevlådan" då.
1) Det går inte att gasa mer, man startar nästan alltid med full gas.
2) Det går inte att dra upp planet mer(spaken mer mot magen), för då viker sig planet och far i backen direkt. För låg fart för hög vikt.
3) Det går inte att öka klaffvinkeln för ökad lyftkraft i detta läge.
4) Det går inte att trycka spaken neråt för att öka farten på denna låga höjd för då åker man i backen direkt.
Troligen får vi också snart reda på att det inte var någon vind på platsen(Bra motvind-ökad lyftkraft) och ganska varmt(ju varmare temperatur ju sämre bärighet och riktigt kallt tät och bärkraftig luft)
Och framförallt det skall aldrig finnas höga master i startriktningar som den som kameran sitter i .. piloterna hade nog extremt hög puls innan smällen.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #12 skrivet: 09 september 2011, 21:14:32 »
Det verkar ha varit 45 personer ombord inklusive besättningen, 43 döda och 2 överlevande enligt tidningarna. Planet var byggt för att ta 120 passagerare enligt Wikipedia. Därtill kommer besättningen. Det måste i så fall ha varit otroligt mycket bagage per person.

Ja det är min gissning utan ha sett en enda uppgift om det än.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #13 skrivet: 09 september 2011, 21:46:41 »
Som pilot sitter man nämligen med "skägget i brevlådan" då.
1) Det går inte att gasa mer, man startar nästan alltid med full gas.
2) Det går inte att dra upp planet mer(spaken mer mot magen), för då viker sig planet och far i backen direkt. För låg fart för hög vikt.
3) Det går inte att öka klaffvinkeln för ökad lyftkraft i detta läge.
4) Det går inte att trycka spaken neråt för att öka farten på denna låga höjd för då åker man i backen direkt.
Troligen får vi också snart reda på att det inte var någon vind på platsen(Bra motvind-ökad lyftkraft) och ganska varmt(ju varmare temperatur ju sämre bärighet och riktigt kallt tät och bärkraftig luft)
Och framförallt det skall aldrig finnas höga master i startriktningar som den som kameran sitter i .. piloterna hade nog extremt hög puls innan smällen.

Jag vet vad du menar.

Det finns en "point of no return", fortsätta eller bromsa.

Efter den gränsen blir det svårt att välja, ja tom omöjligt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad f-n är det med ryska flygplan?
« Svar #14 skrivet: 14 september 2011, 10:56:48 »
Ny fantasifull spekulation i rysk tidning idag:
Piloterna glömde att "lägga ur handbromsen vid starten"
http://www.mk.ru/

(Inte helt omöjlig spekulation men knappast trolig. Det borde de känt)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!