0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man ska fylla dalarna i gängen med lin + lite till, lindar du på för hårt är det lätt att linet går av vid påförandet och du får börja om.Det är svårt att beskriva hur tungt det ska gå att dra ihop delarna, det sitter liksom i armen. Har man hållit på några känner man direkt när man drar ihop det om något är fel.Det ska gå lagom tungt, du ska inte "köra fast" efter 1/3 tex, då har du för mycket lin
Det är inte så svårt att lina. Inte toktjockt så det blir fullt på ett varv, det är tricket. Linet fastnar ju liksom på röret när du gjort ett varv. Vad är det för material du ska lina
Vet inte i vilken form du har linfibrerna, men numera brukar det vara i nystan, i form av ett löst snöre. Man måste forma till fibrena till ett löst band ca 1cm brett om möjligt, genom att lagom hårt pressa tummen mot pekfingret, med linsnöret emellan och dra ut linet, så att det glesas ut till några få fibrer.Lägg nu den utglesade änden på gängan medurs och håll fast med tumen när du lindar första varvet löst. När varvet är fullbordat låser fibrerna änden och man kan dra åt så mycket som går utan att det släpper eller man drar av fiberbandet. Om man deformerar gängan lätt så fastnar fibrerna i graderna och låser lättare fast. Fortsätt linda fortfarande med linbandet mellan tummen och pekfingret så att bandformen bibehålles under hela lindningsförloppet.Linda gängorna fulla och lite till. Avsluta lindningen genom att säppa lagom på nypet så att fibrerna glesas ut och dra av. Fixera med Unipack eller likvärdigt./Peter
En sak jag har observerat när jag har plockat ner några VVS-installationer (troligen gjorda dels tidigt 90-tal och dels omkring 2005) är att en del installatörer tycks föredra lin + tätningsmassa när det är gängade stålrör och gjutjärnsdelar som ska skruvas ihop, men istället har man använt gängtejp på mässingsdelar.Själv har jag många gånger med gott resultat använt Loctite VVS-tätning eller Gängtätning utan att komplettera med lin, åtminstone vid mindre gängdimensioner.