0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det funkar fint, men du får aldrig isär delarna med linolja sitter som f---------------n
Hahaha Japp därför kör vi numera med Locher eller läcktite
är svårt att dra på linet har gett upp hur får man det att ligga kvar när man börjar?
Greppa gängdelen med vänster hand, linet i höger, lägg linet mot gängen och håll fast det med vänster tumme. Sedan är det bara att linda på lagom hårt
Verkar inte finns nån som kan lina Du lägger på linet medsols på gängan( är det mässing eller rostfritt skrapar du gängan först med en bågfil eller hackar lite med kniv) tunt och fint så det blir flera varv, lägg såpass att det täcker alla gängorna( mängden som behövs är ju ngt som man kommer fram till efterhand) på med linoljan och dra. Jag skulle ta locher eller unipack om jag var du, linolja stinker och det fastnar.
En sak jag har observerat när jag har plockat ner några VVS-installationer (troligen gjorda dels tidigt 90-tal och dels omkring 2005) är att en del installatörer tycks föredra lin + tätningsmassa när det är gängade stålrör och gjutjärnsdelar som ska skruvas ihop, men istället har man använt gängtejp på mässingsdelar.Själv har jag många gånger med gott resultat använt Loctite VVS-tätning eller Gängtätning utan att komplettera med lin, åtminstone vid mindre gängdimensioner.[/qufår inte till det med att dra på linet tycker det är enklare att göra en lagom tråd av linet och linda på gängan där den börjar till den slutar, när jag lindar över hela så är det väl lätta att det blir på topparna