Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #30 skrivet: 08 september 2011, 10:04:42 »
Ja... Testa att gÃ¥ in pÃ¥ ett pelletsforum och frÃ¥ga om man kan räkna hem en pelletspanna  ::)

Jo, jag inser att det gÃ¥r lite stick i stäv att göra det...  ^-^

Men det kommer oftast något gott ur diskussioner och jag har lärt mig en del så jag tycker det varit bra. Och är man tveksam till någonting finns det ju inget bättre ställe att bli "omvänd" än just på ett ställe där det finns folk som brinner för saken i fråga.

Det är sant, borran ska man räkna med väldigt lång avskrivningstid på.

Nu inväntar jag bara min offerter pÃ¥ bergvärmeinstallationen sÃ¥ fÃ¥r vi se om det blir det eller l/v.  :-\
« Senast ändrad: 08 september 2011, 10:08:37 av värmeälskaren »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #31 skrivet: 08 september 2011, 10:21:12 »
En borra stiger väl snarast i värde, iaf om den är rejält tilltagen och klarar en fulleffektsdimensionering.
Borrar jag idag så är den väl om 5 år värd vad det kostar att borra då, funkar den bra så borde den nästan vara värd mer eftersom den inte har några osäkerhetsfaktorer.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #32 skrivet: 08 september 2011, 10:43:20 »
En borra stiger väl snarast i värde, iaf om den är rejält tilltagen och klarar en fulleffektsdimensionering.
Borrar jag idag så är den väl om 5 år värd vad det kostar att borra då, funkar den bra så borde den nästan vara värd mer eftersom den inte har några osäkerhetsfaktorer.

Man kan väl säga att det alltid lönar sig att borra djupare än vad man behöver idag. Om borrhålet är dimensionerat så att det ska vara 150 meter djupt så kan man lägga 5000:- till och får det 170 meter istället. Den extrakostnaden betalar sig kanske inte direkt i högre verkningsgrad men den ger sinnesfrid att veta att borrhålet även kommer att klara nästnästa generation värmepumpar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #33 skrivet: 08 september 2011, 23:20:11 »
...borrhålet även kommer att klara nästnästa generation värmepumpar.

En dum fråga kanske, men borde inte nästnästa generation värmepumpar ha än bättre verkningsgrad än dagens med samma borrdjup...?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #34 skrivet: 09 september 2011, 00:21:05 »
någonstans ska ju energin tas i från. Bortsett från eventuella förluster i processen som går att minska så rör det sig generellt om att tar du mer energi från borrhålet än elbolaget så måste borrhålet vara djupare.

Omvänt gäller ju mindre du tar från borrhålet desto mer tar du från elbolaget.

Så ett djupare borrhål borgar för att ha högre COP när det kommer maskiner som kan leverera detta.

Det kan även bli så att flera grannar har energibrunnar och då gäller det att ha lite att ta utav.

Du vet vad snyggt med ett hus som kräver låg framledning (typ golvvärme) och på grund av god isolering (eller i typ skåne) inte har så högt behov av toppeffekt som får ett bra djupt borrhål som ger fint COP med en liten maskin och ett högt och relativt jämt effektuttag.

Energibrunnen kommer finnas längre än vi stackare lever och med vetskap om detta är det kanske enkare att motivera ett bra hål. Under en livstid kan husets behov förändras, byggas ut, få en liten pool och lite annat ditt och datt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #35 skrivet: 09 september 2011, 07:35:20 »
Vet inte om jag missat nÃ¥got, men skulle inte ytjordvärme kunna vara ett alternativ?  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #36 skrivet: 09 september 2011, 11:48:39 »
Läser pÃ¥ mÃ¥nga ställen pÃ¥ forumet att man ska ta till i bÃ¥de borrhÃ¥l och vp utifall man ska bygga ut eller tex skaffa pool men det kan ju lika gärna bli tvärtom man tilläggsisolerar och byter fönster och barnen flyttar ut det gäller nog att tänka till före  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #37 skrivet: 09 september 2011, 11:51:51 »
Problemet med att tilläggsisolera och byta fönster när man har värmepumpen är att återbetalningstiden är lång på investeringen. Därmed inte sagt att det är bortkastat att göra det.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #38 skrivet: 09 september 2011, 11:52:42 »
Byter fönster gör väl de flesta för att modernisera, inte nödvändigtvis för att spara energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #39 skrivet: 09 september 2011, 11:59:31 »
Ska man ändå byta panel kostar det inte många kronor till att isolera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #40 skrivet: 09 september 2011, 12:13:01 »
Självklart ska man inte borra djupare än vad som är rimligt.

Från mitt perspektiv handlar det snarare om att om man vill ta i någonstans så ska det vara på ett område som håller hela livet. Typ borrhålet och radiatorer.

Pumpar kommer det nya modeller av helatiden och man hinner kanske förbruka ett par.

Min tanke är inte att få beslut om bergvärme att bli mer komplicerat utan snarare förstå fördelarna och det långsiktigt goda med investeringen!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #41 skrivet: 09 september 2011, 13:16:49 »
David, jag är helt med på din förklaring, om energibehovet för huset är konstant men man får effektivare pump i framtiden (el-snålare) så måste ju den extra energin komma från borran. Ja, det låter nog inte så dumt att ta ett lite djupare hål... Det är ju också en sån grej som man aldrig gör om; man tar ju inte upp slangen och får dit en borrare för att göra hålet 30m djupare.

Generellt sett skulle ytjordvärme nog vara det bästa (mest ekonomiska) för oss, men vi har inte tillräckligt stor tomt.

Lyssnar man på politikerna så ska man ju byta till 3-glas fönster bara för att spara energi... Den "investeringen" hade man inte kunna räkna hem på sin livstid.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 758
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #42 skrivet: 09 september 2011, 13:46:52 »
När jag köpte min bergvärmeanläggning ställde jag mig frågan om man verkligen måste räkna lönsamhet på köpet!

Det finns väl massor av stora utgifter vi drar på oss utan att vi räknat på det:
- "vill ha" styr oss väl ofta!?. Hur många räknar tex ordentligt på ett bilköp eller en semesterresa? Jag räknar litet då och då på kostnaderna för min gamla BMW kontra en nyare bil och konstaterar varje gånga att den inte skall bytas. Hittills har den gått ca 75.000 mil och kalkylen ser ut som att jag får ta med mig den i graven. Men bortser jag från lönsamhetsskäl finns det många orsaker till varför jag borde "byta upp mig" till något bättre
- Det är svårt att räkna lönsamhet på en värmepump. 3-5 års återbetalningstid kan väl anses vara lönsamt. 5 och bortåt 10 år blir osäkert för vad vet man om service- och reparationsbehovet så långt i framtiden (kompressorhaveri, läckande R134.gas, trasiga cirkulationspumpar och växelventiler mm. För att inte tala om eventuella felsökningskostnader som kan bli hur höga som helst). Över 10 års återbetalningstid är det synnerligen tveksamt om man kan prata om lönsamt över huvud taget för en teknisk pryl.

Och andra sidan är det rätt trevligt:
- att konstatera hur låga uppvärmningskostanader man fått på sitt hus
- att man (troligen) skapat sig bättre förutsättningar att klara bistra tider i och med lägre årliga utgifter
- att man har tillfredställt "habegäret"
- att man fått ett extra förrådsutrymme (om man tex kastat ut oljepanna och tank)
- att eventuella framtida ökade energikostnader inte kommer att slå så hårt på privatekonmin
- mm

Själv fick "habegäret" styra mig i mitt köp eftersom jag inte tyckte att investeringen egentligen var lönsam ur ett industriellt perspektiv med de långa (och osäkra) återbetalningstider som presenterades för mig.

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #43 skrivet: 09 september 2011, 13:48:05 »
Om du har lite större tomt sÃ¥ gÃ¥r det bra att komplettera en lite för liten borra med tex 100 meter jordvärme om det visar sig behövas om 25 Ã¥r eller sÃ¥  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #44 skrivet: 09 september 2011, 14:15:19 »
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!