0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen är det ju så att vi proffs är betydligt bättre rörisar en vad hemmafixaren är.
Det fina med att göra installationen själv är ju just att man kan göra denna typ av avvägning.Är 7000 kr dyrare installation inte nåt man vill ha så sätter man en "hög modell" istället för en delad konstruktion.Som en följd av detta räknar naturligtvis den som tänker längre än näsan räcker att det kan bli lite krångligare/dyrare den dag man behöver utföra service/reparation eller utbyte av värmepumpen.En riskbedömning som ingen kan göra bättre än husägaren själv.Om en presumtiv installatör sa åt mig att han vägrade göra en trång installation skulle jag välja en annan installatör.(i alla fall om jag ansåg att det var värt omaket att spara 7000 kr.)
Hej , Delad eller inte , har erfarenhet av bägge och jag kan säga att räkna med minst 10000-15000 dyrare med delat montage innan vv växlingsventil och elkasset och föråds beredare ,tillkomande rör o kopplingar är på platts. Sedan ett tipps ang om det bara finns reshöjden tillgodo eller mindre om den dras in på platts.Kapa dom fasta kopparören för tappvatten o värme på ovansidan 1215,1230 pricis så att det går att sätta in vinkelklämmkopplingarna över värmepumpen(man sparar 5 cm extra) och förmontera rörändar som sticker ut utanför pumpen. Sedan kan pumpen bäras in och resas upp utan att behöva vara ovanpå pumpen och koppla utan allt kopplas vid sidan om pumpen. Detta gäller även det elektriska.mvh Mso