0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det handlar väl om att koppla ihop mjuka rör och då kan inte jag se något bättre alternativ än flare, om man inte vill löda.När jag gick utbildningen kom nyheten , klämmringskoppling till kylrör, kursledaren skickade runt ett exemplar för att visa hur excellent det var. När den siste av 25 elever återlämnade exet var det i två delar, kan tänka mig hur det hade fungerat på en vibrerande kylmaskin.Såg inte att han i filmen gradade av innan koningen. Det fick man lära sig för att inte en grad skulle göra nån kanal i flänsen.
Dessutom finns det ju inte en enda hydraulanläggning som inte läcker.Att ingen nämnt det tidigare fattar jag inte.
Finns väl en hel del hydralsystem som inte läcker. Ett exempel är ju bromshydraliken i alla bilar, läcker det så är det nästan alltid rostigt rör eller brusten slang. Hydralkopplingar till entreprenadmaskiner brukar väl inte heller ha problem där det sitter koniska kopplingar. Klämmringskopplingar och snabbkopplingar kan läcka. Nu är det ledningar jag menar, inte kolvar,cylindrar, mm.
bromsledningar brukar ha flänskopplingar just saying..
På bilar läcker det sällan, men det torde väl inte vara några skyhöga tryck i bilens bromssystem?
Jag har jobbat mycket med/kring hydraulik inom industrin och det typiska är att man alltid sätter ett uppsamlingskärl under hudraulutrustningar/pumpar/tankar o.s.v. just för att det "alltid läcker", huruvida det är o-ringar vid plantätningar eller rörkopplingarna skall jag inte säga säkert.På bilar läcker det sällan, men det torde väl inte vara några skyhöga tryck i bilens bromssystem?
Det blir inte mkt läckor med lödkopplingar.