Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Automatisk cirkulationspump eller ej?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Automatisk cirkulationspump eller ej? (läst 11411 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Automatisk cirkulationspump eller ej?
«
Svar #15 skrivet:
12 oktober 2011, 12:27:19 »
Citera
Om man inte har möjlighet att först reglera ner effekten som avlämnas till
framledningen och slutligen stänga CP helt när effekten reglerats ner till 0,
så finns det en hel del att vinna med en tryckstyrd pump som extern CP.
Minst energi kräver ju i alla fall den pump som står helt stilla Thumbsup
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #16 skrivet:
12 oktober 2011, 12:29:41 »
Citera
Så är det ju!!
Men vi stackare som reglerar på ute-temp i grunden måste ju faktiskt räkna gradminuter hela tiden och då måste pumpen gå.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #17 skrivet:
12 oktober 2011, 12:45:49 »
Citera
Kan den lösningen vara en del av problemet tro?
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13359
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #18 skrivet:
12 oktober 2011, 13:18:11 »
Citera
Vilket problem? Att Dadid inte vet när en tryckstyrd pump kan användas?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
12 oktober 2011, 15:56:28 »
Citera
Jo, purjo_, så här fungerar det i en tråd som startar med en ganska öppen och bred fråga.
Det uppstår en diskussion om vad som händer i olika fall. Det är sällan det finns ett enda
enkelt svar, ens på en väldigt snäv fråga. Ibland händer det att man helt enkelt bara kort
kommenterar föregående inlägg. Om du går igenom alla mina inlägg, så kommer du att
se att de nästan aldrig är bara en kort liten mening.
Kommentaren var, om du nu inte fattade det, riktad till "stackars" David som "måste"
låta sin CP gå... När man riktar en kommentar till någon annan än trådskaparen bör man
förstås ange vem man riktar sig till och det gjorde inte jag i detta fall eftersom det var
inlägget innan.
Dessutom händer det allt som oftast att man glömmer bort vad den ursprungliga frågan var Thumbsup
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #20 skrivet:
12 oktober 2011, 16:36:11 »
Citera
och för övrigt håller jag med. Om min värmepump inte var beroende av ute-temp och integral så skulle jag inte behöva snurra min CP och jag skulle under värmesäsongen spara in de ca 10w som pumpen drar.
Men om vi tar alla dessa pumpar som går där ute i husen. SÅ är det, tycker jag, jättebra att man byter till klass A.
Och ju mer vi köper desto billigare blir dom. Jag byter gärna min brine pump till en klass A. Gärna en med lite mer pulver i också. Skulle vilja ha den innan frikylasäsongen sätter igång. Så kylan blir ännu lite friare så att säga.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Automatisk cirkulationspump eller ej?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 962
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
macman
Rillman
danne824
krambriw
Apelsin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info