0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som vet hur stor skilnad det gör i energisynpunkt om man kan inomhusfläkten på max eller på min?Det borde ju inte vara så stor skillnad?!? Man vill ju ha ut luften i hela huset och inte bara i hallen.Hur kör ni? Max, min eller kanske på Auto? Jag har en Panasonic 12DKE
Vilken fläkthastighet man skall ha, beror nog mycket på hur mycket värmeenergi du behöver under en viss dag och hur öppen planlösning du har. Samt hur mycket fläktljud du tål.Nu på hösten (och våren) kör jag värmepumpen ett tag på timer innan vi vaknar. Naturligtvis får fläkten gå i läge 5 då. Samt kör "ökenstorm" dvs 26grader.Om den behöver sättas på en stund på kvällen, får den naturligtvis gå i läge 1.En Panasonic E12DKE har sin el-anslutning till utedelen. Det bästa är om man kan komma åt installations- kabeln inne i huset, kapa den och sätta upp ett jordat vägguttag. Samt byta ut den del av installationskabeln som går vidare till utedelen, mot en anslutningskabel (=vanlig apparatsladd med gröngul jordledare) med stickontakt. (Glöm för tusan inte att skruva ur rätt propp först. Kanske bäst att prova med en spännings-skruvmejsel att det inte finns spänning)När du fått detta att fungera går du till Clas Ohlsson och köper en elmätare för vägguttag (190 kr) och en jordfelsbrytare för vägguttag (cirka 150kr). Och sätter in dom båda två i vägguttaget. Så gjorde jag.PS kommer inte ihåg priserna exakt. Elmätaren köpte jag möjligen på Rusta.
Kan inte någon (helst flera) här som hade en E9 eller liknande förra vintern berätta hur ni använde er pump, gick den dygnet runt, manuell eller auto fläkt, användes timerfunktionen?Jag fick min installerad förra veckan och har haft den på 18 grader och autofläkt sedan dess, rätt eller fel, vad vet jag.Tacksam för svar!
prova med olika hastigheter med "vingen" rakt ut så ser du ju när ju fyller huset ( prova med att sätta upp toa-papper i dörröppningarna och reglera efter det. Kör ABSOLUT inte fläkten på AUTO. Då lägger den ju av när den "känner sig nöjd" Likadant horisontell vinge skall inte heller stå på AUTOTesta olika hastigheter . 2:an är ju rätt bra på 12:an men det beror ju främst på huset.
Kan inte någon (helst flera) här som hade en E9 eller liknande förra vintern berätta hur ni använde er pump, gick den dygnet runt, manuell eller auto fläkt, användes timerfunktionen?Jag fick min installerad förra veckan och har haft den på 18 grader och autofläkt sedan dess, rätt eller fel, vad vet jag.