0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad menar du att de gamla apparaterna störde med sina övertoner? Om du menar innan ADSL kom. Mellanvågsbandet? Linjefrekvensen på 15625 Hz, bildfrekvensen 50 ggr linjeantalet 625 delat med två pga radsprång. Detta var en nödvändigen exakt frekvens styrd av nätfrekvensen antar jag, kanske kristallstyrd i nån apparat och det borde stört mindre? (frekvensdubblare, tripplare osv störde nog)
Ok, det slog mig att man hade väl nätfrekvens 60Hz i USA även på 50-talet, ett antal resenärer bör ha flyttat svartvita teveapparater mellan världsdelarna, kan undra hur det funkade? Bra kanske?Sen det där med varningen om högspänning på chassien i gamla apparater även när de var avslagna var väl nästan en myt utan grund? Bara en överdrift för säkerhets skull? Det fanns väl inte mycket till chassien öht, skärmburkar såg man ju men minns inte att jag hittade någon hög potential någonsin.Höspänningen var väl lokaliserad i en "tändspole" och sen via en "tändkabel" till insidan av teveröret. Kan tänka mig att det ibland kunde märkas på utsidan av röret när apparaten var igång.
Normalt inte livsfarliga men fullt tillräckliga för att man ska rycka till och slå sönder något dyrt med armbågen.
Det fungerade inte alls att flytta tv-apparater mellan världsdelar eller ens mellan länder, eftersom TV-systemen var ganska olika.