0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även i en extremt välisolerad kulvert på 15 meters längd får du nog räkna med, brutto, ett par kW i värmeförluster/dag under uppvärmningssäsongen.15 meter ledning innan tappvarmvattnet tagit sig från pannan till huset, och sedan vidare till tappstället, det blir en hel del väntan på tappvarmvattnet.Jag är ingen större vän av kulvertlösningar, det genererar förluster, väntetider på tappvarmvattnet, och det är dyrt, både att gräva och köpa kulvert.Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre göra ett litet fristående eller hopbyggt pannrum (på 2-3 m2) och sätta pannan där, det blir inte dyrare, men mer effektivt, och ger mindre väntan på tappvarmvattnet.Tänk på att du skall stå och vänta på varmvattnet resten av ditt liv...Köp i vart fall inte en kulvert med grov ledning för tappvarmvattnet, max 16 mm.
Kan väl hålla med om att det blir mera förluster,men vänta på vv?Naturligtvis ser man väl till att fixa vvc om man ska ha en längre kulvert.Då får man vv lika snabbt som att ha pannan i huset.//Thommy Johansson
Det är ju det jag menar, det kostar hur du än gör.Det blir naturligtvis inga stora pengar, kanske 500-1000 kr/år men brydde vi oss inte om sånt skulle ju ingen tillverkare sätta in snåla cirkpumpar i sina maskiner heller?
Jag hade nog försökt klämma in elpannan inne. Nånstans måste den få plats i ett hus på 90m2...