Din ES280 verkar ha varit ett jättefint exemplar om du inte har behövt reparera någonting under 22 år!?
Vi hade en likadan i vårt hus från 1989. Tror mig minnas att vi fick betala runt 20.000kr för den.
Om man antar att den sparat 3000 kWh per år kanske din totala besparing är 35.000kr så den har ju betalat sig och dessutom gett ett trevligt tillskott till hushållskassan.
Så bra var inte min tyvärr
Idag är elpriset högre än 1989 men pumparna är också dyrare och reparationer har inte blivit billigare. Samtidigt har inte dom "vanliga" flvp produkterna blivit effektivare, dom ger fortfarande typiskt en besparing som din gamla ES280.
Det tog 12-13 år innan din gamla ES280 hade betalat sig själv. Med en ny historia som kostar 40.000kr och som fortfarande "bara" sparar 3000kWh per år kommer det också att ta drygt 13 år.
Vill man uppnå större besparingar måste andra lösningar tas till. Så länge vi diskuterar flvp så är alternativen nibe f750 och comfortzones alla modeller.
Men att tro på underverk, det är inte realistiskt. I mitt fall där jag har en Comfortzone CE50, så pekar det på att min årliga besparing blir runt 8000kWh. Den kostade runt 80.000kr att köpa och att få på plats. Så den kanske kommer att betala sig själv efter 10 år.
Alla antaganden om återbetalningstider är förenklade och tar inte hänsyn till troliga (dyra) reparationskostnader och kapitaliseringskostnaden. Om man gör det, vilket jag tyckar att man bör, så blir kalkylen ännu tråkigare.
mvh Walter