0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänker lite på Cougars expansionsventil. Är den av kapillär typ?
tack Xxargs Thumbsup , jag vet ju VAD som händer, det är alltid intressant att få veta VARFÖR det händer...i teorin borde det vara bättre att täta ut även en R290 maskin för att använda hela kondensorytan, men i praktiken så, vid mina mätningar, så ökar cop ju mer jag höjer flödet över kondensorn.. kan det vara så att jag inte får så högt flöde över kondensorn så att cop värdet börjar försämras, kanske om jag lyckats få upp flödet lite till så skulle cop värdet börja dala?Det borde isf visa sig när jag monterat hetgasväxlaren, då borde kondensorn bli lite överdimensionerad.
Vad innebär täta ut. När jag läser nedan låter det nästan som det bara handlar om farten på respektive sida?
Vad har du för underkylning när du har justerat in processen tät?
4gr vid uttätad och 7gr med cirkpumpen på högsta, man tappar lite underkylning med cirkpumpen på hösta, men det verkar inte påverka cop negativt..överhettningen låg stadigt på 5gr vid båda mätningarna, det var kul att se att cop blev bättre ju lägre överhettning man ställde in, men man vågar inte köra med för låg överhettning..
Att cop blev högre pga lägre överhettning torde vara för att du utnyttjar förångaren bättre, dock som du skriver får inte överhettningen bli för liten. Sen skriver du att du har 7 grader underkylning med cp på högsta och 4 med uttätad, och att du tappar underkylning med cp på högsta. Jag vet inte om jag missförstår dig på nåt sätt men som jag ser det ökar underkylningen med cp på högsta...
i teorin borde det vara bättre att täta ut även en R290 maskin för att använda hela kondensorytan, men i praktiken så, vid mina mätningar, så ökar cop ju mer jag höjer flödet över kondensorn..