0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har aldrig påstått att helentreprenadhantverkare ger offert exkl termostater.Däremot är det ett litet tips till entreprenörer som vill nå den stora massan som inte har råd att köpa anläggningar med hängslen och livrem.Jag och många med mig vet att en värmeanläggning fungerar precis lika bra utan termostater, ofta bättre, så de entreprenörer som kan erbjuda det (och vet att de får till en fungerande anläggning - kräver en del kunskap) kommer kanske att bli vinnare framöver.Gör man det själv, då gör man precis som man vill, visst.16 radiatorer med termostater kostar antagligen runt 3000 kr mer än utan.Vill man vara säker på sin sak, som du, köper man till en extra tank (5000 kr?) och en extra cirkpump (2000 kr?), och helt plötsligt har det kostat 10000 kr extra.Köper man dessutom större värmepump, djupare borra, och fetare radiatorer kan det kosta 30 000 kr extra för en extra besparing på runt 1000 kr/år.Jag säger inte att det är fel, jag påstår bara att det allt som oftast inte är intressant för de som lever på marginalen, och vill kunna räkna hem anläggningen inom sin livstid.
Du har helt rätt, BBR tar dock, så vitt jag kan se, inte hänsyn till detta i sina rekommendationer utan stipulerar bara att automatisk reglering skall finnas i enskilda rum.
Och det allmäna rådet:"Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum."
Hårklyveri, visst, men det är ju detta tråden handlar om...
Man kan ju köra med dessa helt öppna förutom där man tycker att dessa gör någon typ av nytta. Så vida man inte ska låta termostaterna göra hela jobbet i alla rum med felaktig(edit stavfel) kurva så ska man inte behöva tank. Speciellt inte när man talar om konvertering där Flödena ofta är ganska ok.
Man kan köra med dem öppna, men då bryter man ju mot rekommendationerna i BBR?
Som det har sagts tidigare - Uppfyller man alla bör-kraven så uppfyller man per automatik lagen. Skall du frångå börkraven så måste du lösa grundproblemet på ett annat sätt.Enligt min uppfattning så är lagkravet att man skall konstruera fastigheten så att den är energisnål. Ett av delmomenten för att uppnå det är att kunna reglera energitillförseln till byggnaden utifrån aktuellt behov. Gör man det via automatik i varje rum så är man säker på att uppfylla kraven - Därav BBR's bör-krav.Kan man på ett hållbart sätt visa att man uppfyller andemeningen i lagstiftningen på nåt annat sätt så funkar förmodligen det också. Problemet är att tillsynsmyndigheterna (kommunen?) förmodligen inte skulle godkänna att en privatperson säger att man har ersatt rumstermostaterna med ett väl intrimmat radiatorsystem och en central innegivare. Om det fanns nån forskning som visade att det funkar minst lika bra så skulle det nog vara en annan sak...