Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BBR, vad gäller?  (läst 15356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
BBR, vad gäller?
« skrivet: 09 augusti 2011, 12:27:55 »
Skapar en egen trÃ¥d sÃ¥ slipper folk som inte är intresserade att bli upprörda  ;)

Jag har pratat med en byggjurist idag, han kastade lite ljus på några frågor.
(och nej, jag lägger inte ner timmar på det här för att "vinna" på forumet, utan jag är genuint intresserad av frågan och vill och behöver få rätsida på det här)

Nå, juristen säger som följer:
lagtexten är medvetet skrivet lite luddigt därför att utvecklingen i byggbranchen skulle ta skada av för snävt skrivna regler, därför lämnas lite utrymme med ord som "bör" osv. så att drivna entreprenörer med uppfinnigsrikedom ska kunna föra utvecklingen framåt.

Allmänna råd är inte tvingande, däremot så garanteras att BBR uppfylls om man följer dom.
utför man ett avsteg från de allmänna råden så tar man själv på sig bevisbördan för att anläggningen fungerar lika bra eller bättre.
vid eventuell tvist så sitter man ganska dåligt till om man har frångått dom allmänna råden.

Bygglagen gäller allt byggande vare sig det är bygglovspliktigt eller ej
Jag ska prata med någon på Boverket också men har inte fått tag någon i rätt "branch" än, återkommer.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2011, 12:54:22 »
Kastade ur mig frågan om termostater, eftersom det är ett allmänt råd så är det inte tvingande men åter igen, det är ett avsteg att inte sätta dit dom så man står själv med bevisbördan etc etc.

"Det är ju skrivet som ett råd att systemet ska delas upp i zoner, och det behöver ju nödvändigtvis inte betyda rum för rum utan norr och söderläge tex.
det skulle ev. gå att fixa med två innegivare och magnetventiler eller separata cirkpumpar som startas från givaren tex, det finns säkert många sätt att lösa det på."

Han sa en annan sak:
om du är tveksam om ett jobb ska utföras enligt BBR så ska man alltid fråga sig, GÅR det att göra enligt BBR.
 Ã¤r svaret ja sÃ¥ SKA du göra det.
är svaret nej så måste byggherren ta ställning. papper skrivas.
är svaret ja, man det kommer att bli dyrt, så måste byggherren ta ställning. papper skrivas.


Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2011, 13:01:12 »
Citera
är svaret ja, man det kommer att bli dyrt, så måste byggherren ta ställning. papper skrivas.

Det låter väl vettigt tycker jag.
Det innebär ju att du inte behöver tvinga på en kund termostater om denne inte vill ha det.
Och samtidigt kan kunden inte stämma dig om du gör det, och han senare får veta eller upptäcker att det fungerar lika bra, eller bättre - utan termostater.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2011, 13:36:16 »
Ett avtal där byggherren avsäger sig allt ansvar för avikelsen mot BBR...

Vad säger försäkringsbolagen och mäklarna?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2011, 13:50:29 »
Ett avtal där byggherren avsäger sig allt ansvar för avikelsen mot BBR...

Vad säger försäkringsbolagen och mäklarna?
försäkringsbolagen kommer naturligtvis att vakna om ett sÃ¥dant avtal finns och det uppstÃ¥r problem, dom känner ju blodvittring tusen gÃ¥nger bättre än en vithaj  ;D

sedan är det ju bara de allmänna råden som kan avtalas "bort" aldrig lagtext
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2011, 13:55:40 »
Citera
är svaret ja, man det kommer att bli dyrt, så måste byggherren ta ställning. papper skrivas.

Det låter väl vettigt tycker jag.
Det innebär ju att du inte behöver tvinga på en kund termostater om denne inte vill ha det.
Och samtidigt kan kunden inte stämma dig om du gör det, och han senare får veta eller upptäcker att det fungerar lika bra, eller bättre - utan termostater.
ja det låter rimligt, samtidigt känner jag att jag nog är för dålig på att skriva avtal vid lite mindre jobb.
Det var ett återkommande mantra hos juristen, skriv avtal, skriv avtal, skriv avtal...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2011, 13:58:12 »
hittade en text på Boverket som passar bra här:

Behöver man bry sig om vad som står i de allmänna råden?
Ibland framförs synpunkten att allmänna råd inte har något värde. Eftersom det står bör eller kan i allmänna råd så menar man att de allmänna råden inte fyller någon funktion.

Det allmänna rådet är kopplat till en tvingande regel, utom när det innehåller en upplysning eller hänvisning. Allmänna råd innehåller generella rekommendationer om hur man bör eller kan handla för att uppfylla tvingande regler. Om byggherren väljer att göra på annat sätt än det som rekommenderas i det allmänna rådet, så är det upp till byggherren att visa att den tvingande regeln ändå uppfylls. Allmänna råd har stort värde eftersom de konkret visar hur man kan lösa den tvingande regelns krav.


ungefär samma som juristen sa men från Boverket..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2011, 14:30:51 »
Seriöst jobbat cougar. Thumbsup
Har du möjlighet att fråga juristen om det som står på wikipedia och det som BBR-killen sa till mig är korrekt eller inte?:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boverkets_byggregler
"BBR gäller för nybyggnation och tillbyggnader men inte ombyggnader."
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2011, 14:49:32 »
Lyfter in citatet som Sfinxs gjorde för några dagar sedan:

"OBS skall krav!
"Styr- och reglersystem
Byggnaden ska ha styr- och reglersystem för att kunna upprätthålla god energieffektivitet
och termisk komfort enligt avsnitt 6:42. Värme-, kyl- och luftbehandlingsinstallationer
ska förses med automatiskt verkande reglerutrustning så att
tillförsel av värme- och kyla regleras efter effektbehov i förhållande till ute- och
inneklimatet samt byggnadens avsedda användning."

Det låter bestämt som ute och innegivare för den bokstavstroende.

allmänt råd:
"Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med
anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum."

Jag funderar lite över sista stycket.
Kan det vara så att de menar bostäder (som det står, i pluralis), och iomd så skulle rådet bara avse flerbostadshus?

Jag tycker personligen att det vore synd om råden skuter över målet och stipulerar att det måste finnas termostater i alla rum så snart det är bostadsutrymme.

I t.ex. hus med golvvärme i platta kan ju termostater förstöra komforten rätt mycket om man monterar termostaterna så till att de påverkas av intilliggande slinga i en öppen planlösning (det är mer eller mindre omöjligt att placera och justera in dem så att det går ut lika mycket värme på alla golv).

Och om resultatet av råden innebär att anläggningsägaren tvingas köpa utrustning som han vet att han inte kommer att använda är det väl ändå nåt grundläggande fel i regelverken.

När det gäller avtalsskrivandet så har jag ull förståelse för att det är sånt som nog kan bli glömt i all hast.
Å andra sidan, om du specificerar termostatkostnaden i offerten, med tillägget att avsaknaden av rumstermostater gör att varje enskilt rum inte har en egen UNIK automatisk temperaturreglering, och att kunden är informerad om detta, så borde det väl kunna anses som ett avtal om kunden accepterar offerten?

Nu är väl detta inget gigantiskt problem när det gäller villaägare, och i större fastigheter och flerbostadshus bör det ju finnas termostater eller annan form av rumsreglering i alla rum, eller i vart fall i mindre zoner.

Villa ägare som är så pass insatta i ärendet att de ber om att slippa termostater bör rimligen inte stämma dig som installatör om du uppfyller hans krav på den punkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2011, 15:01:53 »

Är det exakt lagtext eller är det omskriven tolkning som Sfnix anger? Juridik är jädrans lurigt för icke jurister...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2011, 15:06:52 »

Är det exakt lagtext eller är det omskriven tolkning som Sfnix anger? Juridik är jädrans lurigt för icke jurister...

Jag har själv inte kollat i BBR, det brukar vara helt hopplöst att hitta det man letar efter, men jag menar ändå att om man har en duktig jurist bör han väl kunna hävda att användandet av bostäder, i pluralis, gör att det i egnahem inte finns specifika råd...

En bra jurist skall ju hitta just den typen av infallsvinklar till försvar för sin klient.

Allvarligt talat så tycker jag att det är synd att en lagtext kan tolkas på så olika sätt, bara i det korta stycket hittar jag texter som kan tolkas olika beroende på hur man läser och tolkar texten.
Å andra sidan, som juristen sa, det ger ju öppningar för kreativa ideer att växa fram.

Avtalen som juristen surrade om är väl inte ett skydd mot att man gjort fel, utan ett skydd mot att bli stämd, även om man anser sig ha stöd av BBR i de åtgärder man gjort..
« Senast ändrad: 09 augusti 2011, 15:08:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2011, 15:17:44 »
Citera
Seriöst jobbat cougar.
Har du möjlighet att fråga juristen om det som står på wikipedia och det som BBR-killen sa till mig är korrekt eller inte?:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boverkets_byggregler
"BBR gäller för nybyggnation och tillbyggnader men inte ombyggnader."


I BBR:s första avsnitt står det:

1:2 Föreskrifterna
Föreskrifterna gäller
– vid uppförandet av en ny byggnad,
– för tillbyggda delar när en byggnad byggs till,
– vid mark- och rivningsarbeten, samt
– för obebyggda tomter som ska förses med en eller flera byggnader.
Föreskrifterna i avsnitt 3 Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och
driftutrymmen och i avsnitt 9 Energihushållning gäller inte för fritidshus med
högst två bostäder.

Jag hittade det här:
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/BBR-18/1-inledning-bbr-18.pdf

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2011, 15:25:25 »
Tänk på att avsteg från reglerna bara behöver hanteras i avtal mellan byggherre och entreprenör. De som fixar själva behöver ju inte avtala med varandra. Men ska man dra det hårt så ska en besiktningsman anmärka på alla avsteg som görs.

Sen gör man sällan skillnad mellan fritidshus, villa, radhus och flerfamiljshus. I de fall som påtskillnad görs så är det förtydligat i texten.

Som i exemplet med "byggnader som innehåller bostäder" gäller alla former av byggnader med bostäder (villa, lägenhet etc).

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2011, 16:21:50 »
Seriöst jobbat cougar. Thumbsup
Har du möjlighet att fråga juristen om det som står på wikipedia och det som BBR-killen sa till mig är korrekt eller inte?:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boverkets_byggregler
"BBR gäller för nybyggnation och tillbyggnader men inte ombyggnader."

bygglagarna ska följas vare sig man bygger nytt, om eller till, men det är en juridisk skillnad på ny-tillbyggnad gentemot ombyggnad/ ändring, vad den innebär kunde han inte förklara helt lätt för det finns en uppsjö av undantag och hänvisningar.

fick den här på från Boverket, vet inte om den säger så mycket:Ändra utan att bygga till
När man ändrar en byggnad ska det som ändras uppfylla ett antal krav i bygglagstiftningen.


De tekniska egenskapskraven
När man ändrar en byggnad ska själva ändringen uppfylla ett antal tekniska krav som finns i bygglagstiftningen. I grunden är kraven desamma som vid nybyggnad, men då man ska ta hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar kan kravnivån bli annorlunda än vid nybyggnad.

Vid tillämpningen av kraven ska man dessutom ta hänsyn till varsamhetskraven. Normalt gäller kraven endast den del som ändras, men i vissa fall kan det tillkomma följdkrav på andra delar .

De tekniska egenskapskraven finner man i 2 § Lag om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, BVL.

Varsamhetskraven
Alla ändringar av byggnader ska utföras varsamt så att byggnadens byggnadstekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden tas tillvara. Är byggnaden särskilt värdefull ur någon av dessa synpunkter, så får den inte förvanskas.

Varsamhetskraven finner man i 3 kap. 10 – 12 §§ i plan och bygglagen, PBL.

Kraven gäller alla ändringar!
Kraven gäller såväl invändiga som utvändiga ändringar och oberoende av om åtgärden är bygglovspliktig eller bygganmälanspliktig eller inte. Det är alltid byggherrens ansvar att kraven uppfylls.

Nytillkommande byggnadsdelar
När det gäller bärförmåga, stadga och beständighet ska nytillkommande byggnadsdelar uppfylla kraven i Boverkets konstruktionsregler, BKR. Exempel på nytillkommande byggnadsdelar kan vara en ny oinglasad balkong eller ett nytt mellanbjälklag.

Följdkrav
I vissa fall kan krav även ställas på sådana delar av byggnaden som enbart indirekt berörs av ändringen. Det gäller dels om byggnaden får en väsentligt ändrad användning, och dels om ändringen medför att byggnaden får en avsevärt förlängd brukstid. Med avsevärt förlängd brukstid menas att ändringen medför att byggnaden kan användas för sitt ändamål under avsevärt längre tid än vad som annars varit fallet. Ett exempel på en sådan åtgärd är om en bostad som saknar hygienutrymmen förses med badrum. När det gäller följdkrav har kravet på tillgänglighet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga en särskilt stark ställning.

Mer information
I Boverkets Allmänna råd om ändring av byggnad, BÄR, kan du läsa mer om vad som gäller vid ändring av byggnad.

När det gäller ett enskilt ärende är det byggnadsnämnden i din kommun som kan ge råd och upplysningar om vad som gäller

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: BBR, vad gäller?
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2011, 16:56:08 »
OM jag bygger nytt och förhandlar bort, t ex, termostaterna med byggheren - Vad är det då vi skall skriva avtal om?

Om jag har förstått allt rätt så är kravet:
"tillförsel av värme- och kyla regleras efter effektbehov i förhållande till ute- och inneklimatet samt byggnadens avsedda användning."

Och det allmäna rådet:
"Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum."

Automatisk styrning av värmeavgivningen i varje rum är alltså BBR's förslag på hur man på ett effektivt sätt bör reglera tillförseln av värme och kyla till byggnaden.
Avtalet borde alltså intyga att jag själv på något sätt tar på mig ansvaret att på ett tillräckligt energieffektivt sätt reglera kyla/värmetillförseln till hela byggnaden.

Frågan är:
Kommer myndigheterna att godkänna ett väl intrimmat radiatorsystem utan termostarer men med en centralt placerad innegivare som tillräckligt effektiv reglering?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!