Hej alla,
Jag har precis gått och blivit husägare.. Huset är byggt tidigt 1900-tal och sedan renoverat på sent 70 och mitten av 90... Dessvärre har tidigare ägarna tyckt att direktel var den bästa uppvärmningsformen men jag är inte beredd att hålla med.
Huset är totalt på 100 kvm varav drygt 20 kvm är en gäststuga med egen ingång. Huset består även av att äldre bostadshus, en fäbodstuga samt en mellanbyggnad som binder ihop de två. Dvs. inte vad brukar kalla för en öppen planlösning.
Att jag skall installera en luftvärmepump är det inget snack om, frågan är bara vart man bäst placerar den i huset samt vilken modell som troligen passar mig bäst. Har pratat med vänner och de har alla köpt Panasonic, NE- och HE-modeller. Kanske är de extra populära i Dalarna?
Jag har försökt, trots mina goda betyg i bild under skolåren, att göra en skiss... Måste lära mig använda Google Sketchup eller något liknande i framtiden för jag blir själv yr bara av att kolla på denna.
Vad tror ni, är en placering i bostadshuset, nära trappen upp och nära mellanbyggnaden den bästa placeringen? Från mellanbyggnaden går sedan en trapp upp på fäbodens övervåning där det ligger ett sovrum.

Tack!
/Jesper