0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur styr jag enklast (billigast) en 2025 mot en värmekurva utan att använda en SMO 10?Visst, kommer jag över en dylik för några tusenlappar finns det ingen anledning att leta efter alternativ, men finns det verkligen ingen mkt enkel styrning som kan skicka en av- påsignal baserat på värmekurva och tanktemp?Jag har alltså för avsikt att köra mot en tank med ett par grader högre temp än huset behöver. Radiator- och golvvärmeslingorna shuntas utifrån rumstermostatstyrd shunt./David Hej det är inte så känsligt att du behöver köra mot en värmekurva. Vår och höst kör jag stopptemp=35 grader och hysteres 10 grader. På vintern kanske 5 grader högre. Det sparar många starter på VP.Obs jag har elektrisk vv.beredare efter tanken för att spetsa vv.Hälsn Jan
Hur styr jag enklast (billigast) en 2025 mot en värmekurva utan att använda en SMO 10?Visst, kommer jag över en dylik för några tusenlappar finns det ingen anledning att leta efter alternativ, men finns det verkligen ingen mkt enkel styrning som kan skicka en av- påsignal baserat på värmekurva och tanktemp?Jag har alltså för avsikt att köra mot en tank med ett par grader högre temp än huset behöver. Radiator- och golvvärmeslingorna shuntas utifrån rumstermostatstyrd shunt./David
Citat från: dadid skrivet 02 augusti 2011, 16:00:30Hur styr jag enklast (billigast) en 2025 mot en värmekurva utan att använda en SMO 10?Visst, kommer jag över en dylik för några tusenlappar finns det ingen anledning att leta efter alternativ, men finns det verkligen ingen mkt enkel styrning som kan skicka en av- påsignal baserat på värmekurva och tanktemp?Jag har alltså för avsikt att köra mot en tank med ett par grader högre temp än huset behöver. Radiator- och golvvärmeslingorna shuntas utifrån rumstermostatstyrd shunt./David Borde man inte kunna använda en shunt med microbrytare som när shunten står fullt öppen ger startsignal till vp och när shunten är helt stängd stänger av vp då är ju tanken lite laddad och shunten kommer så småningom att öppna mer och mer tills den står på fullt och vp startar på så sätt behöver inte vp bry sig om tanktempen den gör endast så mycket värme huset kräver.