0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske var de osäkra om tolkningen av "automatisk reglering" och att det innebär radiator/rumstermostater, om man kan installera ett reglersystem som säkerställer jämn temperatur även utan rumstermostater i alla rum?
Citat från: Rickard skrivet 06 augusti 2011, 10:55:17Kanske var de osäkra om tolkningen av "automatisk reglering" och att det innebär radiator/rumstermostater, om man kan installera ett reglersystem som säkerställer jämn temperatur även utan rumstermostater i alla rum?fast dom är inte oroliga för att man inte ska få jämn temperatur inne, dom vill åt energivinsten man kan göra på att strypa radiatorer som inte behöver producera värme.
Jag förstår exempelvis BBR som att om jag ska bygga huset får det inte dra mer energi än vad som anges. Eftersom mitt hus drar mer än ett nytt BBR hus är det ok för mig att stoppa in en pump som är större, för annars blir mitt hus kallt. Däremot måste jag dra rör och i övrigt bygga anläggningen enligt de krav som finns. Sätter jag VVC ja då måste jag leva upp till de VVC krav som finns. Det finns ju säkert 1000 smådetaljer i BBR som skulle gå bra att leva utan, i vissa fall och där ägare har förstånd själv osv. Men jag förstår varför installatörer måste ha en inställning som innebär att denna skall följas. I vissa fall kan säkert även installatörer frångå vissa regler i samråd med en köpare som har specifika önskemål. Men att som installatör aktivt driva en linje eller förespråka installationer som inte är i linje med BBR är väl inte någon bra idé? Jag har själv fått min installatör att frångå vissa delar, tror jag alla fall, de är inte direkt omnämnda, men då har jag gjort det i fall där jag vet att jag har hängslen och livrem och i fall ett problem skulle uppstå är de ekonomiska skadorna försumbara, för inte kommer jag få något på en försäkring i ett sådant fall. Det krävde att jag tog upp förslaget och drev förslaget gentemot installatören. Inte tvärt om. Likaså är det många installatörer som i grunden utgår från att även en liten golvvärme slinga skall ha shunt/pump men jag kommer inledningsvis inte ha det. Jag är oxå medveten om att det kanske kommer behöva kompletteras samt att jag måste hålla lite koll första året för att se vilken temp som kommer in i golvet etc. Jag kanske flummar i väg nu.. men är ni med på vad jag menar.
Kan det vara så att de fokuserar på husets energiförbrukning och inte värmekällan?
Att en medarbetare på Boverket uttalar sig att man kan strunta i BBR vid ändring, det måste vara i det närmsta tjänstefel
...Att en medarbetare på Boverket uttalar sig att man kan strunta i BBR vid ändring, det måste vara i det närmsta tjänstefel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boverkets_byggregler"BBR gäller för nybyggnation och tillbyggnader men inte ombyggnader."