0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 05 augusti 2011, 01:35:18@david: men man säger ju att termostaten stryper flödet i slingan. Köra parallellt? Iden känns lite "B" alt taskig workaround...Jag har ju skrivit en del så jag vet inte exakt vad du svarar/frågar på. Så jag är faktiskt inte säker på att jag förstår exakt vad du menar. Men om termostaten stryper lite så kommer ju tempen potentiellt att öka i övriga radiatorer. För en given värmeavgivande yta och ett givet flöde och en given VP så finns det en gräns för hur mycket du kan strypa, om förutsättningarna är dåliga, innan VP stöter på problem. Nu vet jag inte allt om någonting och framför allt inte allt om alla olika VP. Men om vi, efter något glas vin, filisoferar över smarta styr och reglersystem, så hade man kunnat tänka sig en inställning som heter termostat (ja/nej). Om man har en termostat så förstår VP att en ökad retur är det samma som att huset tackar nej och därmed skall värmeproduktionen avstanna eller minska. Är det så du menar?
@david: men man säger ju att termostaten stryper flödet i slingan. Köra parallellt? Iden känns lite "B" alt taskig workaround...
Jag försökte bara förklara varför elpatronen hoppar in när VP når taket för vad tryckvakterna accepterar, det har inget alls att göra med termostater eller ej, eller huruvida kurvlutningen är optimerad eller ej.Funktionen på en värmepump är sådan att när driftspressostaten stoppar kompressorn kommer elpatronerna att triggas för att frörsöka hålla huset varmt utan kompressorn.
Läste Bertils låsta tråd att tvårörsradiatorer var parallellkopplade. Detta måste väl innebära att flödet upphöra om alla termostater löser ut samtidigt. Om en och två läser ut kan väl inte direkt vara så förfärligt för vp:n?
Citat från: MGKea skrivet 05 augusti 2011, 11:31:31Läste Bertils låsta tråd att tvårörsradiatorer var parallellkopplade. Detta måste väl innebära att flödet upphöra om alla termostater löser ut samtidigt. Om en och två läser ut kan väl inte direkt vara så förfärligt för vp:n? Om en eller 2 stänger kommer det normalt att påverka flöde så lite att det inte gör nått därför brukar man rekomendera att man har termostater i tex sovrumm eller andra rum som man vill kunna ändra tempen men inte överallt även om det också funkar.
Citat från: smurfen72 skrivet 05 augusti 2011, 11:34:50Citat från: MGKea skrivet 05 augusti 2011, 11:31:31Läste Bertils låsta tråd att tvårörsradiatorer var parallellkopplade. Detta måste väl innebära att flödet upphöra om alla termostater löser ut samtidigt. Om en och två läser ut kan väl inte direkt vara så förfärligt för vp:n? Om en eller 2 stänger kommer det normalt att påverka flöde så lite att det inte gör nått därför brukar man rekomendera att man har termostater i tex sovrumm eller andra rum som man vill kunna ändra tempen men inte överallt även om det också funkar.På samma sätt har jag kört mina termostater och styrt flödet med shunten.Om jag haft vp och enrörssystem så hade flödet varit strypt då radiatorerna oftas är i serie?Men enligt Bertil så är inte enrörs bra för vp då de oftas är av högvärmetyp...Är jag med?