0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Såg när jag loggade doppvärmaren när jag tvångskörde shunten manuellt att doppvärmaren gick kortare tider när det blev varmare ute. Tror faktiskt att det var termostaternas förtjänst. Hänger jag med mera om jag fattar det som att vp luras vid vissa cituationer att det är kallare ute än det i självaverket är? Om ja, använder man inte någon utegivare med en vp?
dittlessen om det blev otydligtcocacola
Jag fattar inte varför du har shunt alls, den bör stå öppen om du kör flytande kondensering.Kör du fast kondensering så har utegivare och rumsgivare inget alls att göra med regleringen, då har du en termostat som sitter i pannan och som kör doppvärmaren när pannan inte orkar hållas på inställd temp av värmepumpen.Ju varmare det blir ute desto mindre går doppvärmaren, eftersom värmepumpen klarar att hålla pannan varm på egen hand.Shunten som sitter efter pannan styrs troligen av en utegivare och kör ut "lagom varmt vatten" till radiatorerna, sen sitter termostater på radiatorerna för att strypa bort eventuell övertemp.Om de funkar som det är tänkt vill säga.
@MGKeaJämförelsen med doppvärmaren blir fel eftersom den har samma verkningsgrad oavsett tempetatur. Problemet i VP-fallet är att den ökade temperaturen ger sämre verkningsgrad.
Det beror på, i tvårörssystem gör det det helt, i enrörs bara delvis.COP blir alltid sämre om man kör ut onödigt varmt vatten och värmer med värmepump.